fredag 3 augusti 2012

V75 Rättvik 4/8

Gubbeligubbe på er!
V75-cirkusen drar till Dalarna och Rättvik, banan som Ego Boy´s ande bokstavligen vakar över.
Min form har på slutet åkt bergochdalban men jag hoppas och tror den nu är på väg att stabilisera sig på en hög nivå.
Varför vila på hanen!? Här följer veckans genomgång av V75, lopp för lopp.
Håll tillgodo!

V75-1) 3 Nantucket lär bli storfavorit och det är inte mycket att säga något om. Normalt sätt ska han bara vinna ett lopp av det här slaget. Jag var dock inte tillfreds med hans aktion senast och väljer därför att gardera. 9 On Track Piraten har stångats mot årgångstopparna en längre tid. Han har inte vunnit lopp sedan november månad men har därför inte på något sätt varit dålig. Han får ofta tunga resor men går hela vägen till mål ändå. Den här gången hoppas jag han kan få en rygg att gå i under slutvarvet och då får dom andra vara bra för att stå emot honom över upploppet. 1 Harry Haythrow startar tätt men utan att vinna. Senaste segern togs faktiskt just den här dagen på just den här banan inom just V75. Med tanke på det smaskiga utgångsläget håller jag det inte för otroligt att historien upprepas. I förra starten tvingades han trava i tredjespår genom hela första sväng innan han så småningom hamnade i andra par utvändigt. Lite senare hade den positionen hastigt och lustigt ändrats till fjärde ytter. Han inkom som femma med lite torrt spurtkrut över som jag hoppas han förvarat väl inför den här uppgiften.

V75-2) Mycket talar för att det blir en bejublad hemmaseger i det här loppet i form av Leif Witasp och 6 Stein Daylight. Hästen har gjort det mycket bra på slutet mot hästar som t ex Vincennes och Orrichione Jet. Jag väljer ändå att dubbla systemet med Per Lennartsson och hans nyförvärv 2 Hallelujamoment F. I debuten för sin nye tränare gav hästen ett helläckert intryck och kommer knappast vara sämre med det loppet i kroppen. Han kan emellanåt öppna riktigt snabbt och från ledningen tror jag han har bra chans att vinna.

V75-3) Ego Boy´s Minne heter denna vecka gulddivisionsloppet. Jag väljer att strecka fyra ekipage. Spetsstriden bör rimligen stå mellan 2 Micro Mesh och 3 Amaru Boko. Den som går segrande ur den striden tillmäter jag goda chanser att leda runt om. På läget känner jag mest för den förstnämnde med Kolgjini Jr i jollen. Hästen har fått ett välbehövligt lopp i kroppen vilket borde föra fram honom rejält. Betalar även för 5 Friction som ska bli mycket spännande att se mot rutinerade guldhästar. 1 Beanie MM var jag lite besviken på senast men här har han haft tur i spårtombolan och från rygg ledaren med lucka i tid kan han överraska. Det finns fler tänkbara vinnare av loppet. Jag tänker främst på 10 Rakas och 6 Rutger Raket, den här gången lämnas dom dock utanför mitt system.

V75-4) 1 Edolles Malte ställs inför en tuff uppgift som jag ser det men blir ändå jättefavorit. Hästen var mycket fin senast vid enkel spetsseger och att han dessutom får Björn Goop i sulkyn till den här starten minskar ju inte heller chansen att avgå med segern. Var ett tag inne på att singelstrecka honom men då jag inte känner mig trygg i att tippa kallblodslopp garderar jag med några ytterligare hästar. 10 Fjeldstad Goggen har jag ett gott öga till. Han har för övrigt det gemensamt med Harry Haythrow att senaste segern bärgades under V75 för precis ett år sedan här på Rättvik. Jag ser gärna att han repriserar fjolårets insats. 4 Björlifaks är nog fältets mest kapabla häst men läget känns aningen chansartat och han har endast en seger på 11 försök med Ulf Ohlsson i sulkyn. 12 Faksblixten är Jan-Olof Perssons val och värd ett streck bara av den anledningen plus att formen står i zenit. 6 Järvsö Ole ska ses med hygglig chans från ett hyfsat läge. 9 Tyri Svarten vinner inte gärna nuförtiden men med Örjan från ett bra springspårsläge kan det bli bra i slutändan.

V75-5) Intrycket som 3 Rite On Win gav senast var grymt. Måhända är han som allra bäst över korta häcken men nog såg det ut som han skulle kunnat fortsätta trumma på en bra bit ytterligare. Ingen toppform för Björn Goop men det måste väl ändå vända snart!? Jag chansar och singelstreckar Goopen´s springare i ett annars öppet lopp, spets och slut, så lyder min analys. Vill man gardera min spik tänk då på 7 U Bergs Tricksie som vann lätt från dödens på Solvalla när hon tog sin maidenseger. 2 Future Love trodde jag mycket på inför förra starten men blev lite besviken på insatsen då. Kunnande finns och värd att passa från ett fint utgångsläge.

V75-6) Vips dyker mitt andra singelstreck upp. Jag hoppas och tror att 2 Kalypso Face tar sig förbi 1 Jaques i starten och att han kan svara dom som eventuellt laddas längre ut i banan för att nå spets. Han var oplacerad senast men det beror helt och hållet på utgångsläget han då hade. Från spår tolv var sistaplatsen i fältet vikt för honom. In på upploppet fick han inte riktigt fritt och han gick i mål med en hel del obrukade krafter vilka jag hoppas han konserverat väl.

V75-7) Första strecket hamnar på 4 Arazi Boko som jag tror har god chans att ta hand om ledningen trots ett snävt fjärdespår. Når han den positionen blir han mycket svårslagen. Det enda som oroar något och som föranleder mig att gardera är avsaknaden av lopp. 12 Pitch Command såg i det närmaste obrukad ut över mål i det gulddivisionslopp på Axevalla som vanns av Elliot Hall. Lättare emot här men ett tråkigare utgångsläge. Formen är i alla fall på topp. Jag streckar även övriga två startande från dubbla tillägg. 14 Highlight Brizard som trivs över distansen och som ser ut att vara tillbaka i gammalt gott slag. 13 Francais Du Gull gick bra som tvåa i lördags bakom för dagen omöjlige Parkin. Med bra rygg under slutvarvet kan han smälla till. Hästen nämndes ju faktisk med respekt inför derbyförsöken förra året. Timo Nurmos duo skäms inte heller för sig även om jag var något besviken över det 8 Montgomery Gel senast presterade. Distansen har han inget emot. Mer tveksam till distansförmågan är jag vad stallkamraten 9 Ardi Boko beträffar men som hästen såg ut senast måste även han streckas.

Systemförslag V75 Rättvik 4/8 (864 rader = 432 kr):


Avd 1) 3-9-1
Avd 2) 6-2
Avd 3) 2-3-5-1
Avd 4) 1-10-4-12-6-9
Avd 5) 3 Rite On Win
Avd 6) 2 Kalypso Face
Avd 7) 4-12-14-13-8-9

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar