torsdag 11 mars 2010

***V75-Jackpot på Momarken 13/3***

Hej alla,
Landskampsprägel över den här V75-omgången som avgörs på Momarkens Travbana några mil utanför Oslo. Tycker det är trevligt med norsk regi över V75-tävlingarna för en gång skull, även om det blir extra mycket huvudbry inför tippandet då det är många tidigare obekanta hästar som dyker upp. Det är bara att ta tjuren vid hornen och vi går direkt in på InförSnacket!

Avd 1) Jag streckar på ordentligt så här i den första avdelningen. Värt att ha i åtanke är Momarkens snäva kurvor samt mycket långa upplopp. Den som spetsar av 1 Babakova Bob och 6 Organic Value tillmäts bra segerchans. Hästarna som liftar med i ryggar till upploppet är dock värda att betala för då dom kommer få chansen, hjälpta av det tidigare nämnda långa upploppet.
Streck för och ranking enligt följande: 1 Babakova Bob, 6 Organic Value, 3 Count Harry, 9 Hardy Ribb, 11 Avalon Spider, 8 Quantum Winner, 7 Gidde R. Icke

Avd 2) Återigen ett lopp som avgörs över den korta häcken. Jag betalar för sex stycken. Om 3 Ricardo Des Ecus kan öppna så fort som man tror från stallet kan han sno åt sig ledningen och om de snäva kurvorna inte ställer till det för den här franskblodade snyggingen blir han svår att plocka ner för övriga.
Streck för och ranking enligt följande: 3 Ricardo Des Ecus, 10 Sune Palema, 11 Ekets Patrik, 6 Yumbo Yob, 2 Taylor Superb, 8 Simsala

Avd 3) Ett fint kallblodslopp där jag tycker 5 Voje Frigg ser ut att bli på tok för stor favorit. Jag tycker inte ens han borde bli favoritstreckad utan i mina ögon har 15 Frigg Elden bäst segerchans på förhand. 5 Voje Frigg har tidigare haft problem med att resa och samtidigt prestera på topp, varning utfärdad! Streckvärda outsiders hittar jag i form av 12 Linnelden och 7 Horgen Kinge. Det kommer bli tunt med streck på slutet som ni förstår.
Streck för och ranking enligt följande: 15 Frigg Elden, 1 Greis Vinn, 5 Voje Frigg, 12 Linnelden, 7 Horgen Kinge

Avd 4) Här finns det bara ett stort aber i vägen för att spiken ska kännas helgjuten... Klarar favoriten 6 Moonlight Kronos voltstartsystemet utan att galoppera!!?? Häst mot häst ser jag ingen som direkt ger skrämselhicka. Systern till Going Kronos årsdebuterade senast genom att vinna och avslutade då sista varvet i trakterna av 1.12!!! Loppet igenom sprang hon och klippte med öronen och såg helläcker ut. Lutfi var fjolårets store segerherre då V75 avgjordes på Momarken och jag hoppas och tror att han i alla fall vinner det här loppet i år. Garderar man tror jag det räcker att strecka 12 Tiffany Brodda och möjligen även 13 Muscles G T.
Jag spikar: 6 Moonlight Kronos

Avd 5) Första känslan har ofta visat sig vara den rätta och då jag vid första tillfället snabbt ögnade igenom startlistorna inför lördagen fastnade jag direkt för 14 True Q. Stall Svanstedt låter mycket nöjda på förhand och de snäva kurvorna samt det lång upploppet bör passa utmärkt, distansen likaså. För dom som garderar vill jag ge rådet att betala för 11 Action Fly som i nuläget är streckad på löjliga 2%. Persos Seaman finner jag ointressant som streckfavorit i det här sällskapet över den långa distansen.
Jag spikar: 14 True Q

Avd 6) Här väljer de flesta att spika 3 Bobtail. Hon har onekligen varit fantastiskt bra även om jag tycker resultatraden är väl smickrande. Hade distansen varit 500 m längre hade nog även jag spikat men här tror jag inte på någon ledning och det finns flera i loppet som, åtminstone är lika snabba i benen som favoriten. Mitt spetsdrag är 4 Megamann Neo. Med honom siktar man såväl på Oslo Grand Prix med som på Elitloppet och vässat inför årsdebuten lär det nog vara.
Streck för och ranking enligt följande: 4 Megamann Neo, 7 Navy Seal U S, 3 Bobtail, 10 Global Investment, 6 Ridgehead Cahore, 9 Maid For Tag

Avd 7) Om Ludde var den store segerherren motsvarande omgång i fjol hoppas jag och tror att Åke Svanstedt blir det i år. Från stallet låter man mycket uppåt på 4 Clear Sign som svikit ett flertal gånger. Hästen gör nu andra starten i regi Svanen efter floppen hos Robert Bergh. Vidöppet bakom. Andrahäst i mina ögon är 1 Zoccer Mickey som ser ut att ha fått en lidnersk knäpp sedan han kom till Thomas Pettersson.
Jag spikar: 4 Clear Sign

Systemförslag V75 Momarken 13/3:

1) 1 6 3 9 11 8 7
2) 3 10 11 6 2 8
3) 15 1 5 12 7
4) 6 Moonlight Kronos
5) 14 True Q
6) 4 7 3 10 6 9
7) 4 Clear Sign

Systemet omfattas av 1260 rader och kostar 630 kr att investera i. Jag ber som vanligt att få önska er alla, såväl svenskar som norrmän, Lycka Till!!!

1 kommentar:

  1. Great blogging tips on Vassa Travtips från KNIVsta. Have more trouble managing my blog than I do with writing blog posts. This helps out immensely. We hope to be along for the ride with some nice winning games, then click the order button below on the bottom of page and secure your place today.You also get travtips, speltips betsport, betting.

    SvaraRadera