tisdag 30 mars 2010

V64 Solvalla 31/3

Howdy,
Då var det dags igen för ytterligare ett försök att vinna storkovan. Jag känner mig laddad värre, synd bara att loppen inte håller den högsta kvaliteten. Hade oppats på betydligt bättre race med tanke på årstiden vi befinner oss i, men det är bara att gilla läget. InförSnack!

1) Ett fint lopp över sprinterdistans med flera namnkunniga hästar. Ledningen bör 5 Splendido Star lägga beslag på efter möjlig kamp mot 2 Estreet. Den förstnämnda stretade emot bra i årsdebuten mot ett hårt gäng på Åby. Första 500 m gick efter 1.11 och tempot hölls uppe hela loppet. Med den tömningen bör hästen vara betydligt förbättrad till den här starten. Ingen segermaskin och det krävs nog att han får bestämma i ledningen en bit om han ska stå ända hem mot dessa motståndare. 3 Giddes Dream håller jag som en bättre häst i grund och botten men här riskerar han få göra grovjobbet. 2 Estreet verkar ha fattat vad tävlandet går ut på efter att han blivit av med kullorna, stackarn. Mycket fin i årsdebuten då han spurtade fint och vann säkert efter en perfekt resa i andra utvändigt. 4 Housquake är oprövad över ditansen och det känns på förhand inte som han är gynnad av den. Formen är i varje fall på topp och Björn Goop i vagnen stärker segerchansen ytterligare något.
Jag streckar och rankar enl. följande: 5 Splendido Star, 3 Giddes Dream, 2 Estreet, 4 Housquake

2) Normalt sett är 14 Salinity en bra spik att luta sig emot, men läget lämnar en hel del övrigt att önska och helt stbil på sina fyra hovar är han ännu inte. Kapacitet utöver det vanliga besitter han dock, märk väl att han förutom tredjeplatsen i debuten är obesegrad felfri! Trolig vinnare som jag ändå väljer att gardera. Fältets näst bästa häst har även han dragit en rejäl nitlott i startspår-tombolan. 11 Mr Jef Fior står med innerbricka i den bakre volten bland tilläggshästarna. Kan kanske lösa sig tack vare Mr Magic i sulkyn, Örjan Kihlström. Med dessa utgångslägen i bakhuvudet för de båda favoriterna lockas jag till att leta storrensare med hyfsade förutsättningar att hamna bra på det från start. 5 Viking Håleryd är betydligt bättre än raden och kan öppna vasst från samtliga spår. Tror han kan vara först fram av tilläggshästarna för att överta ledningen från någon av dom som startar från grunddistansen. Eventuellt släpper han i sin tur till 6 Moga Kannibalen som också kan flytta på benen inledningsvis och som dessutom har bibehållen toppform. Hade dock önskat sig lite längre distans den här gången.
Jag streckar och rankar enl. följande: 14 Salinity, 11 Mr Jef Fior, 5 Viking Håleryd, 6 Moga Kannibalen

3) 2 Cocktail Rolls srtar med perfekta förutsättningar och är befogad storfavorit. Har också sett fin ut på slutet. Jag vågar dock inte utelämna 10 Beauty Class då denne sett helläcker ut den senaste tiden. Kan få ett fint lopp i draget och vinstchansen skulle öka betydligt om inte Adielsson släpps till ledningen med favoriten. Är lite osäker på vem som tar ledningen men jag sätter en slant på röd kusk, Hans-Owe Sundberg med 3 Hyacint W G. Den kan t o m utmana om segern från den positionen. 4 Honey Trap får också plats på kupongen. Svanstedt har full snurr på stallet och den här fyraåringen tyckte jag mig se en del potential i under fjolåret.
Jag streckar och rankar enl. följande: 2 Cocktail Rolls, 10 Beauty Class, 3 Hyacint W G, 4 Honey Trap

4) En eller alla i detta vidöppna lopp. Favoriten 12 Silvinho Bob tror jag är på retur vad formen beträffar. Detta plus ett uselt utgångsläge gör att jag går emot och spikar en med betydligt bättre förutsättningar. Efter att Hans Adielsson valde att pensionera sig har en av hans många fina hästar hamnat på Solvalla i regi Mikael E Andersson. 3 Snowflake debuterar i och med detta för sin nye tränare och intrycket från de två segrarna (ännu obesegrad) på Jägersro är att segerraden borde kunna förlängas ytterligare. Hon ser så där härligt flegmatisk ut och verkar inte göra mer än det som krävs av henne. Aktionen ser också ut att vara av den vägvinnande energisnåla sorten. Har hon bara aklimatiserat sig väl i 08-området bör chansen till tredje raka vara mycket god.
Jag spikar: 3 Snowflake

5) Svårlöst då många årsdebuterar och man vet inte riktigt hur dom kommer prestera. En med dokumenterad form är i alla fall favoriten 12 Rutger Raket. Läget gör dock att han känns sårbar och som storis känns garderingen given! 7 Zoccer Mickey gjorde bort sig med galopp i starten senast i V75 på Momarken. Misstänker att han inte klarade av banunderlaget den gången. Imorgon vankas det fina förutsättningar på Solvalla och hästen kommer säkerligen tävla barfota runt om. Innan fadäsen senast hade han gjort en rad topprestationer och jag tror att formen är bibehållen. Kan möjligen bli släppt till ledningen om han kör rejält mot 2 Taylor Made. 9 Mr New Dawn gör första starten för året. Han har en kanonrygg från början i startraketen Taylor Made och jag gissar att han får en resa i andra eller tredje par utvändigt. Kan speeda fort till slut men behöver troligen ett par lopp i kroppen innan han är som bäst. 8 Min Narkissos har mött stentufft motstånd på slutet och går nu ner i klass något., sådant är alltid intressant. 6 Cadeau K kommer tillbaka efter lång bortavaro och är definitivt inte på topp. Det behöver han å andra sidan inte vara för att vinna ett lopp av den här kalibern. 5 Brian Key går aldrig att räkna bort även om det känns som om formen är på väg åt fel håll.
Jag streckar och rankar enl. följande: 12 Rutger Raket, 7 Zoccer Mickey, 9 Mr New Dawn, 8 Min Narkissos, 6 Cadeau K, 5 Brian Key

6) Jag ska villigt erkänna att jag chansar vilt i detta lopp då jag singelstreckar 6 Greta Töll. Hon är skör som glas och ompysslad därefter av tränarparet. Hon brukar prestera bra efter vila och glöm inte att hon förlorade mot en sådan som Ninotchka efter uppförstorat målfoto så sent som i somras! Jag ber till en högre makt om att Jenni H Åsberg prickar starten och glider mot ledningen. Tyvärr för hon ju inte så mycket respekt med sig mot Solvalla-maffian, men jag hoppas på det bästa! Hon är den mest kapabla hästen i fältet, det vågar jag med eftertryck påstå.
Jag spikar: 6 Greta Töll

Systemförslag:

1) 5 3 2 4
2) 14 11 5 6
3) 2 10 3 4
4) 3 Snowflake
5) 12 7 9 8 6 5
6) 6 Greta Töll

Systemet är på 384 rader och kostar detsamma att investera i. Jag ber som vanligt att få önska er alla, Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar