fredag 25 september 2009

V75 Färjestad Unionstravet 25/9

Hejsan Svejsan
Den här veckan är det återigen dags för Unionstravet, Sverige mot Norge. Norrmännen kanske kan överraska i något enstaka lopp men på det stora hela kommer Svenskarna visa sin överlägsenhet på ett förkrossande vis! Lopp För Lopp!

Avd 1) Jag har imponerats av Jocke Lövgrens 3 Distrinus. Tyvärr är hästen inte startsnabb och rapporterna från stallet gör mig inte övertygad om att han vinner det här, tyvärr. Jag får följa spelarkollektivets gemensamma stämma och tippa 5 Trade East etta. Hästen har onekligen varit mycket bra. Kom ihåg när den krossade Yanantin Boko ifrån dödens, låt vara att det var Boko-hästens årsdebut, men ändå! 7 Pinepower Rose har utvecklats rejält i år och har en minst sagt missvisande resultatrad. Jansson tror på viss chans, läget till trots. 9 Paris Turf S L är en riktig tuffing som inte räds tunga upplägg. Får nu kraftig förstärkning i sulkyn och är på det mycket intressant, även om motståndet ser ut att vara i hårdaste laget. Svanstedt selar ut 4 Herr Martinique och kan få loppet. När slutar hans hästar prestera på topp!? 12 Sultan November är mycket snabb i ljusa stunder och har nu ett lopp i kroppen efter ett par månaders vila. Norrmännen borde få det svårt här i den inledande avdelningen.

Avd 2) När jag tittar på strecklistan till detta lopp kan jag inte låta bli att dra rejält på smilbanden. Min stora idé i omgången är inte streckad på mer än 18 % av de inlämnade systemen, yippie, tjohoo, hipp hipp, tralala o.s.v. 3 Monday Morning KAN vinna det här loppet oavsett resa, men blir han släppt till ledningen vinner han definitivt. Snabb, tuff häst med löphuvud. Spiken känns riktigt bra!

Avd 3) Usch o fy o blä, kallblod! Här ska väl norrmännen kunna utmana oss, kanske. Om svenskarna tävlar på topp blir det dock svårt för dom att sno åt sig annat än ett tredjepris som bäst. 14 Stamping är fältets bästa häst men läget gör att han garderas. 6 Vildvitter tror jag har stora chanser att ta hem loppet. På förhand ser det ut som att han tidigt sitter i ledningen och därifrån blir han givetvis svårslagen. 8 Amor Even är en kanon i grunden, men har inte visat hela sitt register på länge. Han känns ändå bortglömd som 10-procentare och Cato Antensen är en skicklig kusk.

Avd 4) Svårlöst med många orutinerade pållar. 4 Derby Winner har inlett på ett mycket lovande sätt. Han har ett kanonläge bakom bilen och vinstchansen ses som god. 10 George Kemp är en norrman som verkar vara av rätta virket. Gått fina tider på Leangens travbana i sitt hemland och hamnar han inte alltför långt bak biter säkert spurten bra även i Sverige. 7 Joystick Ribb hade varit förstahäst för mig om nu inte Berglöf avslöjat att hästen varit sjuk och blivit behandlad inför den här starten. Mycket bra i grunden och jag hoppas man lyckats få ordning på honom. 8 Jerns Stravinsky är obesegrad felfri och vann överlägset på mycket fin tid i Kalmar senast. Läget talar emot men löphuvudet verkar vara av bästa sort och streckad på endast 7 %, mums.

Avd 5) När jag ögnade igenom startlistan som hastigast i början av veckan slickade jag mig om munnen. Jag förstod att mitt drag i det här loppet inte skulle bli favorit, men jag tror hon leder loppet från start till mål, därmed spikar jag. Draget är 2 Wishful Boko med Olle Alsén, streckad på endast 15 %. I våras vann hästen ett V64-lopp genom att spetsa och sedan hålla undan enkelt. Vilka spikförslag ni får den här veckan, inte klokt!

Avd 6) Här ser vi en storfavorit som bör vinna, 5 Cash Winning Vita. Finns dock en viss risk för överpace i det här loppet och den som kan profitera på det är innerspårets 1 Lovely Conch. Jag låser loppet på dessa två och hoppas givetvis mest på den sistnämnda.

Avd 7) Ett öppet lopp avslutar omgången. Distansen mäter hela 3140 m och jag är glad över att inte slösat så många streck inledningsvis. Förstatipset till Svanstedt med 10 Alsaghir Pasha. Hästen har gått mycket bra en längre tid och brukar leverera patenterade Svanstedtare sista halvvarvet. 5 Roadshow kan galoppera när som helst, därför känns utgångsläget lite sisodär. Travar han blir han tung att stå emot. 6 Titan Silk har kommit i Hans Adielssons träning och tongångarna är positiva. Hittar Erik till ledningen, vilket är troligt, kan han visa sig vara bäst.
11 Fisher King är hopplöst osäker men stark som få. Jobbigt läge och riskerar dessutom få agera framdragare åt övriga tilläggshästar. 14 Lost Without You har inte presterat på topp på ett tag. Han har styrkan som sitt främsta vapen och skulle formen ha infunnit sig är han definitivt bra nog att vinna ett sådant här race. 12 Totti T Dream vinner många lopp. Kan speeda ner samtliga med rätta ryggarna.

Systemförslag V75 Färjestad Unionstrav 26/9:

Avd 1) 3, 4, 5, 7, 9, 12
Avd 2) 3 Monday Morning
Avd 3) 6, 8, 14
Avd 4) 4, 7, 8, 10
Avd 5) 2 Wishful Boko
Avd 6) 1, 5
Avd 7) 5, 6, 10, 11, 12, 14

Systemet omfattar 864 rader och kostar 432 kr att investera i.
Jag ber som vanligt att få önska er alla; Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar