tisdag 1 september 2009

V64 Solvalla 2/9

Tjenixen
Veckans V64-omgång bjuder på ömsom vin ömsom vatten. Idag spelar vi för en mindre peng. det ser nämligen så lätt ut... Skojar bara! Säkert svårt, precis som vanligt. Lopp För Lopp!

Avd 1) Skönt att inleda med en spik som bör vara stenandes klar. 7 Västerbo Paradise förlorar inte detta om han är frisk, och jag tror Kenta Knutsson försäkrar sig om att ha en kurant stjärna som kommer till start. Spik!

Avd 2) Återigen ett lopp som vi ser ut att kunna gå kort i. 5 A S A Riverdance har jag sett två gånger på slutet. Det rör sig om en synnerligen kapabel häst som dock har en del hyss för sig emellanåt. Galoppen lurar runt hörnet. Kapacitetsmässigt tror jag ingen rår på honom. 4 Quator Des Charmes gör resan från Boden till Solvalla i angeläget ärende. Hästen har imponerat så smått i sina tre raka segrar och ställer inte fjärdespåret till det kan fjärde raka komma här. Inget ont om Roger Nilsson som både tränar och kör, men han vinner ju inte speciellt ofta på Solvalla, inte enbart p g a att han inte besöker banan regelbundet. Vi får se hur han står sig i konkurrensen bland alla catch drivers i fjållträsk. 9 Yogi Bear Boko har inte vunnit lopp sedan slutet av maj och dessutom varit ifrån tävlingsbanan i ca 5 veckor. Bekymmersamt läge men med flyt på vägen ser jag han som denne ende att kunna utmana de två favoriterna på start. Lås på tre!

Avd 3) Treåriga ston där ingen sticker ut speciellt mycket. Förstahäst får RixAllsvenske 3 Caramelle Tooma bli. Den gick mycket bra senast då en galopp plötsligt förstörde det hela. Jag liter inte helt på den här damen dock utan kostar på mig att helgardera loppet. Tolv streck alltså, hoppas på ett par strykningar så blir det billigare...

Avd 4) Jag hoppas och ber att streckprocenten står sig, men jag håller det inte för troligt. Att den i nuläget favoritspelade 12 Hobbe Skift ska plocka in 20 m på 3 No Big Deal känns som en omöjlighet för mig! Tror hästens chanser att gå felfritt ökar i och med att det är voltstart och spiken känns grymt skön! Spik på 3 No Big Deal.

Avd 5) Det här loppet för de treåriga hingstarna och valackerna är heltäckt på fyra. Första strecket till Svanstedt´s läckerbit 9 Lexington Ås som ännu är obesegrad och ser ut att kunna bli något alldeles extra. 1 Pronto Ribb fick aldrig någon chans senast. Förhoppningsvis kommer de sparade krafterna från den starten väl till pass i detta lopp. 7 Vincent Du Ling, snackhäst som även den kommer från Stall Nurmos. Nonchaleras inte, lite knepigt läge, därför tredjerankad hos mig. 8 Chip´s Cello tror jag egentligen inte mycket på men då Stig-Erik verkar ha bra snurr på hästarna för dagen är det nog säkrast att strecka. Fyra streck alltså.

Avd 6) Då mitt egntliga förstastreck inte har lopp i kroppen (11 Youpie) väljer jag att spika 9 Raging Fool. Tror faktisk att läget kan vara honom till fördel då han kan gå med i ryggar och inte utsättas för någon press. Distansen känns också mer fördelaktig än för många av hans konkurrenter. Han tål dock inte för mycket grovjobb på vägen men kan avsluta sylvasst. Värst emot är nog mitt tänkta spetsbud, 1 Whiskey Hornline. Spik, Raging Fool!

Systemförslag V64 Solvalla 2/9:

1) 7 Västerbo Paradise
2) 4, 5, 9
3) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
4) 3 No Big Deal
5) 1, 7, 8, 9
6) 9 Raging Fool

Systemet är på 144 rader och kostar lika många kronor att investera i. Jag ber som vanligt att få framföra ett välmenande Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar