måndag 21 september 2009

V64 & Kriterie- och Oaks-uttagningar 22/9

Morsning

En av de roligaste kvällarna på året för Solvallas del är äntligen här! Uttagningslopp till Svenskt Travkriterium och till Svenskt Travoaks stundar. Per automatik är det således mycket fina tävlingar som väntar, tyvärr brukar ju spelvärdet vid denna typen av tävlingsdagar lysa med sin frånvaro men så finner jag inte fallet vara den här gången. Med några undantag så känns faktiskt loppen relativt öppna och det behöver nödvändigtvis inte bli bottenutdelning på V64:an. Vad väntar vi på? Dags för det så uppskattade blocket; Lopp För Lopp!

Avd 1) Aftonens mest självklara vinnare tillika spik dyker upp här redan i den första avdelningen. Jag syftar så klart på den hittills i kullen oomstridde ettan, 5 Red Hot Dynamite! Han kommer sitta i ledningen tidigt och sedan springa ifrån de övriga då Kontio lättar på tömmarna. Till kriterie-finalen tror jag även 1 Zorro Photo tar sig, då hästen är snabb från start och troligen är den som kommer få positionen rygg ledaren.

Avd 2) Favoriten 9 Leonas Yannic är van tufft motstånd. Lite lättare emot här men då läget kan göra att det häxar med positionerna väljer jag att ranka 5 Oracle etta. Läget är bra då hästen kan öppna rejält. Dom som såg hästen leka med sina konkurrenter vid segern på Örebro för tre starter sedan, över kriterie-distansen 2640 m, törs inte lämna honom utanför kupongen. Osäkert dock huruvida han tar hand om ledningen eller ej. Innanför sig har han flera startsnabba individer som t ex 2 Lingesbo Chippen och 4 Twist Life. Min badkars-körning ger följande scenario; 2 Lingesbo chippen öppnar raskt och tar ledningen. Han väljer att svara 4 Twist Life, som jag tror tar en längd i starten på 3 Pronto ribb. Twist Life hittar ner i rygg ledaren men den positionen förbyts per omgående till tredje invändigt då 5 Oracle får överta taktpinnen i utgången av första sväng. Jag vet att Timo Nurmos har mycket höga tankar kring 3 Pronto Ribb och skulle han löpa upp till förväntningarna som finns på honom kan han ge dom bästa i fältet en match ända in på linjen och jag blir inte förvånad om det är han som har mulen först i mål!

Avd 3) 3 Global Lawbreaker är favorit och vinner normalt sett ett sådant här lopp. Dessvärre går inte träningsrapporterna i dur och favoritskapet känns i och med det felaktigt. 7 Caddie Eagle känns genast desto hetare. Formen är på topp och kanske den i loppet som är alllra mest gynnad av distansen. 9 Dr Dreamcatcher har det surrats mycket om efter det kvallopp han gjorde på försommaren. Lever han upp till vad han då lovade kan det bli seger, om inte annat en finalplats. 10 Nandu är en rolig tokrensare att ta med på systemet. Det känns som om hästen är inne i en brant utvecklingsfas, så pass upp. 4 Lotus Elan kommer med på spår, kusk och tränare. 8 Copy Tooma är som vanligt hårt betrodd men då läget är uselt, distansen tveksam och formen på dekis väljer jag att inte strecka Nurmos häst.

Avd 4) En stark favorit men med lite bekymmersamt läge finner vi i 7 Juggle Face som är den överlägset mest kapable hästen. Släpps han till front utan att det kostar för mycket blir han svår att rå på för övriga. 1 Klondike B B bör kunna hålla ledningen. Släpper utan dramatik i sådana fall till favoriten. Kan utmana till slut med lucka i tid och med bra fart på tillställningen. 10 Windshear har mött kulltoppen i flera starter och gjort det bra. Här får han spara spurtkrutet till upploppet och blir farlig. 3 Denver Ås verkar inte vilja vinna till vilket pris som helst, men form, läge och kusk gör honom ändå intressant i detta lopp. 9 Staro Dynamite är löjligt lite betrodd. Hästen såg dunderfin ut inför senast så formen verkar det inte vara fel på. B Goop och Nurmos i samarbete är otroligt intressant på en häst som bara är streckad på 9 %. 8 Yoggi Hornline är en mycket fin häst men riskerar ett tungt lopp från sitt tråkiga utgångsläge. farlig med tur på vägen. Vill man ha med en riktig kantboll förordar jag 4 Zakeus!

Avd 5) Ett mycket öppet lopp där jag streckar de fyra mest betrodda samt en outsider. Spets bör favoriten 4 Hot Southwind ta. Får denne sedan bestämma tempot kan han hålla övriga stången, men jag är inte säker på hans distansförmåga. 1 No Big Deal tror jag är bästa hästen. men läget är bekymmersamt. Stor galopprisk som jag ser det och travar han lär det inte bli tal om ledning. Hittar Örjan ut från innern i tid finns chansen. 2 Vincent Du Ling bör få en fin resa i draget. 3 G H Nemo kan öppna och får med lite tur rygg på Hot Southwind. 6 Mon Cheval är den rolige outsidern i loppet. Gick otroligt efter galopp senast men fråntogs segern efter att ha flyttat på en konkurrent över upploppet.

Avd 6) Jag gillar 2 Zidane Boshoeve skarpt. Jag tror han avgör till slut och väljer att spika. Utmanas i första hand av 8 Alvena Pele, 9 Turbo Viking och 3 Jealous Broline.

Systemförslag V64 22/9:

1) 5 Red Hot Dynamite
2) U= 5, 9 B= 2, 3, 4, 6
3) U= 7 B=3, 4, 6, 9, 10
4) 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10
5) 1, 2, 3, 4, 6
6) 2 Zidane Boshoeve

Ramen är på 1260 rader. Jag reducerar systemet med hjälp av utgångshästar (U) i avd 2 och 3, där kravet är att minst en av dess s k U-hästar måste vinna. Kostnaden/radantalet blir då 560 kr (56% reducering) och systemet skrivs ut på två kuponger.

Jag avslutar som vanligt med ett stort; Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar