torsdag 2 juli 2009

***V75 Jackpot Halmstad 4/7***

Skepp Ohoj!
V75 avgörs på västkusten denna lördag, i Halmstad närmare bestämt. Omgången ser som vanligt klurig ut, men jag har två spikar som normalt sett är huvudet högre än sina opponenter, och som gör att jag kan gardera rätt så rejält i ett par avdelningar. Luta er tillbaka, smutta på en kopp nybryggt kaffe och avnjut i stilla ro genomgången av "Lopp för Lopp".

Avd 1, Stoeliten 1644 Auto:
Fint lopp för de bästa stona. 4 Olganina gillar jag skarpt. Hon är tuff som få och relativt oöm för positioner. Hon kan inte vara med i startrusningen, vilket faktiskt är anledningen till att jag tror hon vinner. Många startsnabba damer borgar för ett högt utgångstempo. 3 Fama Currit kommer göra vad som går för att svara ut 6 Dame Arrow, och vad händer om Örjan släpper av 8 Swept To Victory? Open stretch gör det hela än mer svåranalyserat. Kan bli så att Adielsson släpper med Fama Currit till Dame Arrow, som i sin tur kan komma släppa till Swept To Victory. På mitt system ger jag även plats åt 7 Big Star. Smygs oftast och avslutade riktigt snabbt senast på Gävle efter lucka 150 m kvar.
Ranking: B= 4, 6, 8, 3, 7 C= 1, 9, 5, 10, 11, 2

Avd 2, Klass II 1644 Auto:
Mycket fint Klass II-försök. Jag Rankar 2 Robin K etta. Hade det inte varit för 10 Indigo Broline hade han lämnats ensam på systemet. Dessa två tror jag står i en klass för sig, men med detta förbenade open stretch vet man aldrig och jag försöker hitta några skrällar att krydda raden med. 5 Quantum Hector kan vara spetsbudet. Man kommer troligen släppa ledningen och då kan han avsluta vasst via det extra innerspåret. Den som kan få överta spets tror jag är 6 Vinnalt Herkule, den ska köras i den positionen lovas det från stallet och får han strypa tempot en bit kan han hålla undan. 3 Rumbleinthejungle har kapacitet för högre klasser än den han befinner sig i och nu åker det helstängda huvudlaget på igen, vilket gör honom startsnabbare. 7 Macho Gossip har stort kunnande men risk för vingel. Från ett bättre läge hade 8 Humble Broline hamnat högre upp i rank. Fin häst som ibland gör riktigt fina prestationer. 9 Global Kyanite verkar släppa till mer och mer. Såg fin ut som tvåa senast och kommer serveras en smygare och kan då avsluta fort sista biten.
Ranking: A= 2, 10 B= 5, 6, 3, 7, 8, 9 C= 4, 11, 12, 1

Avd 3, Gulddivisionen 2144 Auto:
Här tror jag 3 Excallibur spetsar för att sedan släppa till 4 Harpers Joker. Blir Harpers Joker sedan inte utsatt för övergrepp av 7 Strong Boy D E eller 8 Earl Tilly ser jag vinstchansen som god. Blir det för högt tempo i loppet kan Excallibur speeda till vinst eller Earl Tilly, om han slipper dödens. Jag brukar inte förorda streck för 10 Acclaim, men då jag tycker hästen gjorde ett kanonlopp senast tvingas jag göra det denna gång.
Ranking: A= 4 B= 8, 3, 10 C= 7, 5, 1, 9, 6, 11, 2

Avd 4, Lärlingslopp 2144 Auto:
Ett lopp där jag väljer att endast strecka fyra ekipage. Förstanicken till 2 Galax Trot som imponerar mest hela tiden. Kan inte vara med i spetskörningen men kan kanske få överta om Johnny B inte väntar för länge med att sälla frågan. 4 Spring Erom hade varit förstastreck om det inte varit för kusken och det faktum att man ska ta en safetystart, vilket kommer leda till en position djupt ner i kön. 6 Exceptional Kemp börjar återigen visa lite av det han lovade som ung hos Peter Untersteiner. Duktige Kenneth Haugstad får förtroendet den här gången och det brukar innebära en offensiv styrning. 7 Hotnight Crash är en riktig tuffinh som gjort topprestationer en längre tid. Jämfört med senast passar den här distansen mycket bättre och blir det inte tokvingel från start kan han krossa hela gänget.
Ranking: B= 2, 4, 6, 7 C= 9, 8, 1, 3, 5, 10, 11, 12

Avd 5, Klass III 2646 Volt:
Här spikar jag 7 Ravello som i och med detta gör sin andra start i regi Lutfi Kolgjini. Från stallet hörs det att man tycker det här verkar vara en riktigt bra häst som är i kommande. Från springspår tror jag man tar hand om ledningen efter några hundra meter och stämmer det scenariot bör hästen hålla undan till seger. Inför förra starten hade hästen bara fått tung träning och inga snabbare jobb, säkert gått framåt rejält med den genomköraren.
Ranking: ***7 Ravello***

Avd 6, Bronsdivisionen 2646 Auto:
Omgången bästa spik återfinns här i form av 3 Power Nap med Kung Åke. Ingen ledning att vänta, inledningsvis i alla fall. Hästen är tuff och rejäl och jag tror han vinner även från dödspositionen om han är vid sunda vätskor.
Ranking: ***3 Power Nap***

Avd 7, Silverdivisionen 1644 Auto:
Lika fint som svårlöst är detta försök i Silverdivisionen. På läget och då jag inte tror någon tar en längd på honom i starten rankar jag 1 Tom Raider etta. Risken finns dock att loppet blir överpacat då många vill till front eller hitta rygg på ledaren. 3 Prince de Charme har gjort ett par svettiga prestationer i år och kan få rena drömloppet hårifrån, mycket farlig. 6 Device har varit ute i stenhårda gäng och gör det bra hela tiden. Kan emellanåt öppna hysterisk snabbt och skulle det bära av till ledningen eller rygg ledaren kan det här vara vinnaren. 5 Jos Cortina kommer också laddas för att hitta ner till plankan. Måste också varna för 10 Elviria. Hon har varit struken p g a dåliga blodvärden inför en start under elitloppshelgen, vilket ju inte är något positivt, men blir det överpace kan hon speeda vasst seger. 7 Orso om han är som i vintras. 8 Beijing Man om man chansar och gasar allt vad som går från start samtidigt som man ber till Gud.
Ranking: B= 1, 3, 6 C= 5, 10, 7, 8, 2, 4, 12, 11, 9

Spelförslag V75 Halmstad 4/7:
Avd 1) B= 4, 6, 8, 3, 7
Avd 2) A= 2, 10 B= 5, 6, 3, 7, 8, 9
Avd 3) A= 4 B= 8, 3, 10
Avd 4) B= 2, 4, 6, 7
Avd 5) 7 Ravello
Avd 6) 3 Power Nap
Avd 7) B= 1, 3, 6

Ramen är på 1920 rader. Kravet sätts till att minst en av A-hästarna (avd 2 och 3) måste vinna. ystemet reduceras i och med detta med 56% och kostar således 420 kr. Det skrivs ut på två kuponger.
Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar