torsdag 23 april 2009

***V75 på Umåker 25/4***

Tjenis
Ingen storvinst i onsdags, det blev det inte för någon tyvärr. Drygt 300 kr gav sexorna. Missade på Marcus Topspin som jag valde att plocka bort eftersom jag tyckte det lät från stall Stig H som att man var missnöjd med honom i jobben inför. Inledningsvis hade jag tänkt ranka honom som tvåa i loppet, då hade sexan suttit. Känns lite surt, trots den låga utdelningen, då fem tipsettor vinner övriga lopp!!!
Nu tar vi nya tag inför lördagens V75-omgång på Umåkers travbana. Sätter jag inte sjuan den här veckan slutar jag nog spela på trav... Nä, så drastiska konsekvenser kommer nog inte en eventuell missad sjua generera!? Faktum är dock att jag är, för att tala klarspråk, fullskiten med drag. Vi påbörjar genomgången, lopp för lopp. Ska försöka hålla mig lite mer kortfattad än vad brukligt är. Håll till godo:

Avd 1, Silverdivisionen 1640 Auto
Här får vi avnjuta, vad jag tror kommer bli en av landets mest vinstrika hästar detta år inom rikstoton!!! Nr 5 Clear Sign! Hästen startar från ett perfekt utgångsläge i en silverdivision där de flesta motståndarna passerat bäst-före-datumet med flera år. Clear Sign såg mäktig ut senast då han enkelt avgjorde från ett läge långt ner i kön via en virvlande avslutning, toppformen har infunnit sig och övriga göra sig därmed inte besvär. Normalt sett hade jag kunnat hissa en liten varningsflagga för 7 Nobless Amok, men då denne sett trög och oinspirerad ut så här långt i år känns det inte som någon stark utmanare. Spiken känns fullständigt given och jag kommer vara kvar efter första avdelningen!
Min ranking: A= 5 B= 3,6,7,2,10 C= 4,1,9,8

Avd 2, Stolopp 2140 Volt
Förvånansvärt fint stolopp. Hästarna 1-9 startar från grunddistansen 2140 m, medans nr 10-14 står med 20 m tillägg och där nr 15 har ett ytterligare ett tillägg att ta in. 14 Hilda C.D har imponerat oerhört mycket sedan man ryckte av henne skorna. Så blir säkert fallet även denna gång, men oj oj oj, vilket kuskminus gentemot senast hästen vann på V75! Hans R Strömberg väljer denna gång att själv sköta tömföringen, vilket om inte annat kommer vara grymt oddshöjande, eller åtminstone borde vara det. Kuskminus plus en hel del kapabla hästar i loppet gör att gardering inte går att undvika. 12 Dione såg underbar ut senast och Bosse Eklöf trivs på sina norrlandsbanor, mycket bra chans i mina ögon. 15 Victoria Sisu, årgångstopp under fjolåret bland de då fyraåriga stona. Hon avslutade rykande över upploppet senast efter att inte ha startat på drygt tre månader. Jorma sitter upp som vanligt och det bäddar för en offensiv styrning. Det är ju dock inte vanligt att stolopp vinns från dubbla tillägg men här rör det sig om en undantagshäst. 9 Be Mine Pellini har ett knepigt utgångsläge men har hög kapacitet. Ulf Ohlsson kör och det är ett måstestreck. Robban Bergh selar ut 6 Ester Zonett och har begåvats med springspår på startvolten. Prickar han och får bestämma tempot kan det räcka. 4 Pick´n Pay har hyfsad kapacitet och körs av en kusk som så här långt i år vunnit lopp i parti och minut, Patrik Nygren. Farlig att glömma. 11 Ulana Cape har härdats mot tufft motstånd under hela sin karriär och hon har en vass avslutning att tillgå de dagar hon tävlar på topp. 5 Premula får Örjan Kihlström i vagnen, stallkamrat med 15 Victoria Sisu. Hästen har inte imponerat i årets två starter, men på kusken kan det smälla till via en spårsnål sargresa.
Min ranking: A= 12,15,14,9 B= 6,4,11,5 C= 13,10,1,7,8,2,3

Avd 3, Guldbjörken Gulddivisionen 2140 Auto
Man eller mus? Jag är definitivt man, så det skriker om det just i detta lopp i alla fall. Spiken slås resolut ner på nr 1 Evidence Ås. Ulf Ohlsson får Stig H:s förtroende i Erik Adielssons frånvaro och från innerbrickan ska ingen kunna lugga hästen på ledningen. Sedan tror jag hästarna radar upp sig likt ett radband längs med sargen. Årsdebuten lovade mer och i ett för Guldbjörken ovanligt blekt starfält tror jag Evidence Ås klättrar högst upp på prispallen efter en rask inledning, lugn fart därefter för att sedan avsluta i ett visslande tempo.
Min ranking: A= 1 B= 5,4,2 C= 3,6,7

Avd 4, Klass III 2140 Volt
Ingen tvekan råder kring att bästa hästen har nr 10 och heter Mette Farming. Fler frågetecken kretsar dock runt kusk, tillika tränare, Pasi Aikio. Fler orosmoln hopar sig över denna troliga storfavorit. Det jag främst tänker på är att det rör sig om en orutinerad dam, sina fem år till trots, samt hon för första gången ska ge sig ut på långresa ocj övernattning. Gardering krävs med andra ord! 1 Rea Montana visade åter gott gry i senaste framträdandet. Drömläge om Ville Karhulahti kan förvalta pundet vill säga. 6 Big Nevada, även här ett smaskigt utgångsläge vilket mycket väl kan leda till ledningen. Den som roffar åt sig spetsen av nr 1 och 6 blir från den positionen svåra att plocka ner. Flera dugliga konkurrenter bakom dessa tre och jag förordar en stor pensel med mycket färg på för dom som har råd!
Min ranking: A= 10,1,6 B= 9,7,5,4,2 C= 8,11,12,3

Avd 5, Vårbjörken 2140 Volt
Kallblodsdags, usch och fy för en Upplänning med ursprunget i Småland. Men det här loppet ser förhållandevis lättlöst ut, även för en med min bakgrund... Först strecket plitar jag ner på Ulf Ohlssons 8 Love. Ohlsson håller den här kusen riktigt högt och jag tror han kommer utvecklas mycket framöver. 12 Stamping har ett minst sagt knepigt utgångsläge, men det hästen har visat tidigare kvalificerar honom helt klart för en plats på mitt system. 4 Troll Elden sätter sig nog tillrätta i ledningen efter att ha startat från Pole Position. Sedan får tillägshästarna vara bra för att plocka ner honom. 5 Kjölstad Spik är ett av få kallblod som fått äran att segerdefilera på Vincennes travbana i Paris. Torbjörn Jansson stiftar i och med detta bekantskap för första gången med hästen och hittar man ut från sargen i tid finns chansen där.
Min ranking: A= 8,12,4,5 B= 1,11,9,3,2 C= 7,10,6,15,13,14

Avd 6, Klass I 2640 Volt
Ni har väl inte slängt penseln eller stoppat ner den i lacknaftan redan? Nu är det nämligen dags att plocka fram den igen! Har en viss förkärlek till innerspårets 1 Manos General. Han besitter hög kapacitet för klassen, dock oroar voltstartsmomentet en aning. Jag vet inte hur snabb han är ur groparna och han har heller inte startat med volt på länge. En annan för klassen högkapabel krabat är 8 Alert Ås. Fyra starter i år har ännu inte resulterat i någon seger. Nu befrias han dock för andra gången i år från vinterbana och det kan få honom att piggna till tror jag. 4 Jeu De Mots såg helläcker ut inför sin senaste start. Då blev det galopp för en till dagen väl taggad kuse. Formen konserverad och felfri avgång kan mycket väl leda hela vägen till vinnarcirkeln. Robert Bergh har två hästar till start och båda tillskrivs vissa chanser. 12 Juan Carlos körs av tränaren själv och vi minns hans V75-vinster från fjolåret. 10 Simb tyrant får eleganten Kihlas i sulkyn, vilket innebär spårsnål resa och full speed över upploppet. 11 Askö Serve med Kajsa Frick kan gå mycket fort till slut. Hästen har lite galopper i raden vilket oroar en del, men distansen gynnar och det kan vara loppets rysare. 2 Spokesman har formen på topp. Känns inte som om distansen skulle vara till hans fördel men med ett lopp i ryggar vet man aldrig, form slår klass. 7 Sandvångens Ligist är en långskubbare med ett utgångsläge som medför vingelrisk, form även på den här kanten. 3 Quest For Life får säkert mycket streck på sig då distansen är den rätta och läget bra. Ingen häst jag gillar skarpt men i detta lopp måste man nog trots allt betala för honom.
Min ranking: A= 1 B= 8,4,12,10,11,2,7,3 C= 5,9,6

Avd 7, Bronsdivisionen 2140 Auto
Två hästar höjer sig över övriga men då båda dragit nit i spårtombolan kan man inte känna sig säker med enbart två streck. 7 Leonas Yeti får åter stifta bekantskap med norrlandsluften. Hästen har varit lysande på slutet och då värsta motbudet 8 Bull Trap fått ett ännu sämre utgångsläge kan det vara en tänkbar idé till spik. Bull Trap har dock en skalle av guld, räcker bara till silver den här gången? 10 Western Heikant slipper den här gången långresa. Alla vet vi vad den hästen har för potential då den är vid sunda vätskor. 2 Martin L Sisu, när ska den äntligen få vinna. Har i alla fall fått ett smaskigt utgångsläge. 1 Västerbo World, ledaren av loppet initialt. Kan tänkas släppa då jag inte tycker hästen presterat på toppen av sin förmåga på slutet. 9 Boytoy, smygläge och minns avslutningen vid V75-vinsten på Örebro då Svanstedt satt i jollen!!!
Min ranking: A= 7 B= 8,10,2,1,9 C= 4,6,11,5,3,12

Kortfattat var ordet, ha ha ha. Klockan är mycket och jag tvingas återkomma med spelförslag under fredagen eller lördag förmiddag. Sov så gott och dröm in vinnarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar