torsdag 16 april 2009

***Åby med Olympiatrav och V75-finaler***

Tjabbalabba
Äntligen börjar familjen återfinna krafterna efter en influensaepidemi som påbörjades under resan till Småland på Skärtorsdagen. Har p g a detta inte kunnat leverera något matnyttigt den senaste veckan, men nu kör vi igen!!
Åby står som värd för V75-finalerna, inbakat i dessa hittar vi även årets final av Olympiatravet. Fint lopp, där dock som vanligt de franska kanonerna väljer att stanna på hemmaplan. De två som är på plats är allt annat än chanslösa och skulle någon av dom vara först i mål kan vi lugnt konstatera att Sverige halkat efter ordentligt i kampen om att vara ledande nation inom travsporten. Loppet ser vidöppet ut men jag har min klara favorit till slutsegern, Triton Sund! Jag tror på ett högt tempo loppet igenom, där jag hoppas fransmannen från innern lyckas svara Finders Keepers i spetskörningen. Kan tänkas att han sedan släpper till Torvald Palema för att kunna utnyttja open stretch på upploppet. Fransos nummer två, Oiseau De Feux vill säkert vara med där framme redan från början och i mitt scenario intar han dödsposiotionen där han ser till att hålla tempot uppe hela vägen. Triton Sund hamnar troligen i tredje-fjärde ytter och riskerar få dra tåget sista 800. Som den tiger han är tror jag han fäller alla till slut. Första 500 passeras på 1.08,7, varvet på 1.11,9 och i mål stannar klockan på 1.11,2!!! Då kan Hultmans glädjetårar få tala sitt tydliga språk...
Vi börjar väl gå igenom V75:an då:

Avd 1, Stoeliten 1640 Auto
Öppet och högklassigt där jag tillmäter åtminstone hälften av hästarna i loppet hyfsad vinstchans. Bästa hästen är definitivt 8 Lie Detector som nu fått två lopp i kroppen efter vintervilan. Såg mycket bra ut senast på Eskilstuna i Olympiatravsförsöket. Spår 8 bakom bilen över sprinterdistans är dock inget som ger extra plus i kanten, givetvis kan/bör hon vinna men för mig känns det givet att gardera. Jag gör det i första hand med 3 Flea Soutwind som efter ha avslutat 08,5 i senaste starten slog Camilla Highness. 2 Dame Arrow var med i samma lopp och avslutade även hon mycket vasst till tredjeplatsen. Här luktar det open stretch. 4 Quantum Joyride har vaknat till ordentligt på slutet. Öppnar hon så snabbt som hon ibland kan göra kan hon överraska via något av de båda extra innerspåren på upploppet. 9 Debbie Brodda har inte startat på ett tag men glöm inte hur enkelt hon besgrade Russel November i höstas. 6 Fama Currit ska väl inte helt dömas ut heller, även om jag tror Stig H i det här fallet satt upp Erik bakom den sämre av stallets två deltagare.
Ranking: A= 8,3 B= 2,4,9,6 C= 7,10,1,5

Avd 2, Final Klass III 2140 Auto:
Den här avdelningen känns än mer öppen! Ingen hög omsättning på V75 när detta skrivs men att 8 Lovely Lidob är streckad på 11% känns som ett skämt. Dessvärre ser det väl ut som att det kommer erbjudas dödens om kusken väljer att ladda (och när valde Daniel Olsson något annat upplägg). Förstahäst för mig blir i stället 5 Trackstar. Han har hjort det jättebra på slutet utan att få vinna. Nu tror jag distansen passar bättre och med ett lopp i rygg på Lovely Lidob tror jag vinstachansen är god. Spetstriden står nog mellan innerspårets 1 Rumbleinthejungle och 3 Macho Gossip. Troligen sitter väl Hockey i ledningen efter att Björta släppt honom dit med vetskapen om open stretch. 9 Ibiza Broline bör ha hittat toppformen och är en av fältets mest kapabla hästar. Sämsta läget har 12 Sogå Benito som såg helläcker ut vid vinsten på Solvalla. Går bra bakifrån och med tempo på loppet vet man aldrig. 10 Chuck Lidell kan bli en obehaglig överraskning. Blir inte förvånad om hästen gör en kusligt bra insats och förklaringen i sådana fall lyder; barfota runt om a´la Svanstedt.
Ranking: A= 5,9,8 B= 1,3,12,10 C= 2,11,6,4,7

Avd 3, Final Klass I 2140 Auto:
Till att börja med kan vi tragiskt konstatera att tränaren till nummer 1 Jack Z, Rickard Alderborg avled under onsdagen i vad som tros vara en hjärtinfarkt. Han segnade ned i stallet efter att ha varit ute och tränat en häst och då ambulansen var framme hade Alderborg redan avlidit. Ingen blir väl därmed ledsen om Jack Z vinner den här avdelningen. Rickard Alderborg blev 46 år gammal!
En grymt fin final i klass 1. Stor favorit blir 2 Einar Celeber vilket får anses vara helt befogat. Hästen såg väl något sämre ut vid den turliga segern på Bergsåker men var senast återigen underbar att skåda. Från det här läget är han garanterad ett bra lopp och vinstchansen bedömmer jag som mycket god! 3 Leonas Yeti gick mycket bra som knappt slagen senast efter att ha galopperat kort efter start. 1 Jack Z riskerar tappa någon längd i startrusningen men hittar Fajersson ut i tid plockar han många till slut. 6 Casander Boy gav inget roligt intryck i lördags då han uppgivet galopperade på upploppet. Kapacitet för att utman stallkamraten om han har en bra dag. Svanstedt startar 8 Power Nap som var grym på Solvalla. Senast gjorde han mig dock lite besviken, men kommer favoriten bort kan hans styrka komma att fälla avgörandet. Gubben i lådan sitter upp bakom 9 Baron Flax och med lite Örjan-flax kan det gå. 5 Fiona Southwind är nog den som spetsar initialt, men bara för att släppa till någon bra. Hon kan nog ta en plats via open strech.
Ranking: A= 2 B= 3,8,6,9 C= 1,5,4,7,11,12,10

Avd 4, Olympiatravet 2140 Auto:
Dagens höjdpunkt. Loppscenariot har jag redan givit er i det översta stycket. Därmed återstår bara min ranking!
Ranking: A= 9 B= 4,1,3,5 C= 10,2,6,7,8

Avd 5, Final Klass II 2140 Auto:
Här kommer det laddas från flera händer! 2 Super Kahn tror jag spetsar, men om Svanstedt laddar liksom senast med 8 Voodoo Hornline gör nog Olsson bäst i att släppa ifrån sig taktpinnen. I vilket fall som helst kommer 2 Super Kahn bjudas ett fint lopp och därmed blir han min förstahäst i loppet. 5 Korok blir hårt betrodd men har varit struken efter senast p g a en halsinfektion. Jag rankar därför ned honom i tipset. 4 Giddson var favorit sist men blir bortglömd nu, sånt gillar jag. 9 Soldier Thrust har för honom ett passande läge i mina ögon. Chansen att han håller sig lugn ökar i och med bakspåret och att han kan svepa ett fält har vi sett förr.
Ranking: A= 2,8 B= 4,9,1,6,5 C= 11,10,3,7,12

Avd 6, Final Bronsdivisionen 2140 Auto:
Hualigen, ett getingbo eller hur ska man annars beskriva det här loppet!? 4 Catch The Flax tror jag tar ledningen men släpper. Vinner via open stretch? 1 Ivanhoe Diamant ska möjligen kunna svara men det kommer i sådana fall att kosta. 6 Imola November imponerde på mig senast och det kan vara han som är först framme hos ledaren och får överta. 10 Hoity Toity Face kan man inte annat än gilla. Hon gör topplopp hela tiden trots en del stygga styrningar. Frågan är om taket är nått!? 11 M T Cherokee har gått lysande två lopp i rad. Kräver högt tempo om det ska bli seger från det här läget. Var hamnar 8 Junction? Håller toppformen och hittar han ned i andra-tredje par utvändigt blir han jobbig at stå emot sista 300. 3 Nouvelle Pelle gillar jag skarpt och har gjort så sedan hans tid hos Karl Stolt. Har en vass speed att tillgå och blir inte hårt streckad. 9 Max Hugo kan få sitt drömlopp i rygg ledaren om Ivanhoe Diamant lyckas hålla upp ledningen.
Ranking: A= 4 B= 6,1,10,11,8 C= 9,3,12,2,5,7

Avd 7, Final Silverdivisionen 2140 Auto:
Skönt med ett enkelt lopp att bena ut!!! Det här vinner favoriten 6 Quarcio Du Chene. Sitter tidigt i ledningen och brisar undan på topptid. Den här gången slipper dessutom hästen resa och jag tror därför han lyckas hålla sitt temperament under kontroll. Ska man leta skrällar tror jag inte man ska glömma 3 Star Running som imponerat på slutet. Han kommer troligen få en perfekt resa i rygg på den hårt dragande favoriten. Jag tror inte han vinner men ett tvillingspel kan vara på sin plats! Skulle det bli överpace och favoriten inte håller hela vägen kan 9 Gift To Europe utmana, likaså 10 Strong Boy D E och 8 Rocket Power.
Ranking: A= 6 B= 3,9,10,8,5 C= 1,7,4,2,12,11

Spelförslag återkommer jag med under fredagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar