onsdag 8 april 2009

Summering Solvalla och Lite V75-surr

Tjenixen.
Ännu en föga framgångsrik travafton läggs i och med detta till handlingarna. Besvikelsen var total, inte så mycket över spelet som över det sportsliga, då megafavoriten 2 Västerbo Paradise slungade sig i galopp direkt när startbilen släppte fältet. Enda trösten är att hästen såg magnifik ut, om än i hetsigaste laget. Den här kanonen påbörjar en ny lång segersvit vid nästa starttillfälle, var så säkra!
Omgången som helhet visade sig bli en svårlöst historia, dock kändes inte någon av vinnarna som totalsågade i mina förhandstips. 7 Target Player, streckad på 1%, trodde jag skulle kunna bli tvåa från rygg ledaren bakom redan nämnde Västerbo Paradise. Nu vann han från den positionen då favoriten gjorde bort sig. 1 Lavec Kronos (24%) hade inte några problem att sno åt sig ledningen då värsta spetshotet blivit struken. Örjan återföll i gamla synder och körde inte enligt regelboken med 2 Marshland och chansen var förlorad i det läget som Adielsson gled fram utvändigt om ledaren och låste loppet. 11 Paris Turf S L (15%) blev jag mer och mer inne på ju längre eftermiddagen och kvällen led. Satt med fingret på "Enter-tangenten" och skulle precis lägga ett vinnarspel på denne då jag plötsligt tyckte att oddset började sjunka alltför lågt, och valde därmed att avstå. Min förvåning var stor då jag såg vad oddset stannade på, nästan 10 gngr fläsket, aj aj aj. Bryt ihop och kom igen tänkte jag då. 12 Lost Without You vann efter en makalös slutrökare. Mest förvånad är jag över att jag inte hade den som förstarankad då jag skrev i mitt tips att han står för klassen i gänget. Märkligt hur man ibland sätter krokben på sig själv! 9 Spot Over (36%) vann utan att imponera. Kusken Erik Adielsson körde dock riktigt snyggt och vaket medans Ulf Ohlsson bakom favoriten 4 Pebbly fick dra på sig dumstruten då han släppte ifrån sig ledningen till värsta hotet. Han ursäktas av att ha fått ett SMS från Björn Goop där det deklarerades att man från stallet ville se hästen få ett snällt rygglopp. Det räckte till en andraplats efter sen lucka och sylvass avslutning, 10 meter till och hon går förbi. 6 Global Lawbreaker (6%) trodde jag inte var mogen att segra ännu i den här konkurrensen. Jag skrev i mitt tips att utvecklingspotentialen hos den här hästen är stor och att den bör passas noga framöver. Inte helt iskalla tips men de ledde inte till någon återbäring likt förbenat.
Nu går vi över till någonting roligare; lördagens V75:a på Romme.
Jag kommer inte ha tid att leverera något spelförslag men däremot bjuder jag er på min enkelrad. Påsken kommer tillbringas på sydligare breddgrader, Småland, även kallat paradiset! Där kommer mat och dryck samt socialt umgänge med släkt och vänner dominera för en gång skull. Håll till godo med denna instinktiva enkelrad:

Avd 1) 1 Tom Raider (Spets runt om. Orso i dödens, vinner inte därifrån. Cash Winning Vita tar inte en längd på någon av ovanstående i starten och backas ner i kön, hinner inte fram.)
Avd 2) 3 Rumbleinthejungle (Såg fin ut på Eskilstuna i lördags, nu åter med Björn Goop. Tror även här på spets runt om.)
Avd 3) 4 Jaded (Förr eller senare sitter nog även han i spets, men jag tror han vinner loppet oavsett position. Kan bli en riktig fartfest med startraketer som Artistic Ås, Bambino Banker, Jaded och Finders Keepers.)
Avd 4) Between The Sheets (Vet inte om det är hjärta eller hjärna som avspeglas i mitt tips. Den här hästen har jag älskat sedan jag såg den i en av sina första starter på Solvalla. Faktum är dock att hon är riktigt rapp första biten och jag ser ingen som skall kunna utmana henne i spetsstriden. Tony Wallin sitter upp i detta sto- tillika lärlingslopp, och det känns enbart som ytterligare en plusfaktor. Spets runt om, det har ni väl vant er vid!?)
Avd 5) 7 Lome Stjernen (Starka insatser på slutet och "Regelvidrige Örjan" upp i sulkyn. Häxläge och ingen lätt uppgift. Känns som ett öppet lopp, men någon skall ju rankas först.)
Avd 6) 10 Ladies Man (Har fortfarande hästens virvlande avslutning på näthinnan från segern på Solvalla näst senast. Riktigt fint lopp faktiskt. Är ännu inte helt övertygad om 2 Ivan Tillys storhet och tror inte 9 Beretta Avanti ät tillräckligt snabb en kort bit för att stå emot mitt drag över upploppet. Kuskminuset får endast ses som oddshöjande, och du Simgren, så dålig är inte Juha!)
Avd 7) 1 Asterix Tooma (Lite av en besvikelse senast på Solvalla då han inte öppnade så fort som jag hade kalkylerat med, blixtrade heller inte till då han fick sent fritt. Från det här läget kan han dock inte undvika ledningen där han biter ifrån sig bra. Riktigt tufft motstånd och ingen självklar vinnare, men vilka är det å andra sidan!? Kör så det ryker Söderkvist!)

Enkelraden till Rommes V75:a

Avd 1) 1 Tom Raider/ Fredrik Persson
Avd 2) 3 Rumbleinthejungle/ Björn Goop
Avd 3) 4 Jaded/ Örjan Kihlström
Avd 4) 1 Between The Sheets/ Tony Wallin
Avd 5) 7 Lome Stjernen/ Örjan Kihlström
Avd 6) 10 Ladies Man/ Juha Sirtonen
Avd 7) 1 Asterix Tooma/ Stefan Söderkvist

Lycka till och Glad Påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar