onsdag 13 juni 2012

V5 Tingsryd 13/6

Howdy!
Den här veckan är det Tingsryd och deras omtalade milebana som står värd för V86´s sommarturné. Inom V86-spelet gömmer sig även en V5-omgång vilken jag väljer att rikta in mig på. Förutsättningarna skiljer sig markant på en milebana gentemot en vanlig 1000-metersbana. Startspåren spelar inte lika stor roll och farten brukar vara betydligt högre uppdriven. Dessa faktorer plus det långa upploppet gör att fler hästar får chansen att vinna.
Vi går igenom V5:an och tar oss an härligheten avdelning för avdelning. Håll tillgodo!

V5-1) Vi ser en jättefavorit i 8 Quality Control, streckad på 85 % i nuläget. Det föranleder mig att gardera men är väl nedveten om att risken är stor att favoriten går segrande ur striden. 6 Vendi och 11 Beckman är båda streckade på 9 % och det är på tok för lite för hästar med deras kapacitet.

V5-2) Två varv ska avhandlas och 3 Head Line gör i och med detta sin andra start i regi Flemming Jensen. Hästen går bra över långa distanser och favoritskapet känns befogat men det finns flera fynd i strecklistan och jag streckar på rejält. Största fyndet anser jag 7 Turbo Daylight vara. Vinner han rensas det friskt i kuponghögen. 10 Stigaxelsixten är mycket bra i sina ljusa stunder och tävlar han på topp speedar han nog förbi de flesta, kanske alla. 12 King Bonnson brukar tävla som bäst hemma i Kalmar men den här korta resan bör inte bekomma honom på något sätt. 2 Lord Photo har gått bra länge för Peter Untersteiner och från ett perfekt utgångsläge räknas han på nytt. Vad 4 Express Step beträffar finns frågetecken för formen men jag streckar då hästens kunnande i grund och botten räcker. 5 Ingas Hurricane vinner inte så ofta men formen är riktigt bra och han kan överraska.

V5-3) 12 Caliber TT gör här sin andra start efter mycket lång frånvaro. Formen bör vara kraftigt i stigande och trots ett chansartat läge i spårtrappan tror jag han visar sig vara huvudet högre än sina konkurrenter. För mig är det en spik!

V5-4) Ett öppet lopp där jag väljer att ta ställning och singelstrecka en riktig hårding. 9 Orfeus Brodde kommer från seger på Vincennes men har annars startat sporadiskt så här kångt i år, Jag tror hans skalle hjälper honom ta sig förbi samtliga även om han riskerar hamna en bit ner i fältet inledningsvis.

V5-5) 4 Global Midnight är streckad på närmare 90 % och det är alltid för mycket. Spelvärdet på övriga är mycket högt även om bästa vinstchnsen tillmäts favoriten. 2 Aisle Stand imponerade inte senast men lämpligare motstånd här. 9 Nettan Palema gick i ledningen senast och fick se sig slagen av Global Midnight som kom fram via open stretch, 12 Simb Ruby var mycket fin senast från ledningen. Går bra bakifrån också. Streckar även övriga två Walmann-ston i loppet, 8 Don´t Wear PJ´s och 7 Calamara Donna.

Systemförslag V5 (126 rader = 126 kronor):

Avd 1) 6-8-11
Avd 2) 2-3-4-5-7-10-12
Avd 3) 12 Caliber TT
Avd 4) 9 Orfeus Brodde
Avd 5) 2-4-7-8-9-12

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar