onsdag 7 mars 2012

V86 Solvalla 7/3

Avd 1: Ett fint stolopp där jag tror det kommer stå mellan de tre mest betrodda. 2 Frenchise eller 3 Alexis Boko bör lägga beslag på ledningen och den av dom som når den åtråvärda positionen bör sedan ha goda chanser att gå segrande ur striden. Favoriten, 1 Dicey Spicey startar från innern. I det här lilla fältet bör risken att fastna invändigt vara i det närmaste obefintlig och hennes extremt välutvecklade löphuvud kan fälla avgörande till slut!

Avd 2: Ytterligare ett stolopp men den här gången för en något lägre klass. 5 Xante Royal imponerade på mig senast, inte minst genom att gå felfritt då det handlade om voltstart. Den här gången är startmetoden (auto) mer passande och distansen gillas skarpt. 2 Le Sogno tyckte jag såg mycket fin ut vid segern på Solvalla i senaste starten. Kontio upp nu och chansen försämras inte direkt av detta. Från bakspår startar den troliga favoriten 9 Nice And Easy som gjort det riktigt bra i tre raka segrar. Hårdaste motståndet hittills väntar och det blir inte någon promenadseger i varje fall.

Avd 3: Två hästar ser ut att bli betydligt mer streckade än övriga i detta lopp, och den av 5 Beatasine och 6 Cayenne Käbb som hittar till ledningen blir mycket svår att komma till tals med för övriga. Jag vill dock strecka ytterligare två hästar innan jag blir nöjd. 2 Gordonia Dag gillar jag skarpt. Han går hela vägen in i mål och här sitter han i andraspår redan från början. Längst ut bakom vingen hittar vi 8 Yosemite Boko. Om han funnit toppformen kan han speeda ner samtliga sista biten. Linderoth har kört honom vid ett tidigare tillfälle och då fick dom nöja sig med en andraplats, högst upp på podiet denna gång???

Avd 4: Lärlings-/Ungdomslopp som inte håller den högsta klass, men ok trots allt. Favorit och dagens första spik hittar vi här i form av 4 Pink Elephant. Hästen imponerade senast, låt vara i ett skitlopp, men vann mycket lätt från positionen utvändigt ledaren, dessutom drog hon fram värsta motståndaren, Nelle Pride loppet igenom, men denne kunde ändå inte utmana- Kusken är den samma den här gången och jag tror det går vägen återigen.

Avd 5: Kvällens tredje stolopp vankas här och stor favorit ser 2 Aborren ut att bli men hästen står stenhårt inne i loppet  så gardering känns självklar. 3 Domino Sund är van att tampas mot kulltopparna vilket bör ha genererat hårdhet som räcker och blir över i detta sällskap. Det känns även som om 5 True Advantage står hyggligt inne i loppet. 8 So Here I Am nog den i fältet som mött tuffast motstånd karriären igenom. Står till med spännande förutsättningar med ett sjättespår på tillägg med endast två ekipage på första volten. Prickar Marcus M Melander kan hgon kanske rentav sitta i ledningen efter bara ett par hundra meter,

Avd 6: Här hade jag svårt att bestämma mig. 3 Grand Prix Brodde visade i sin senaste start kraftigt förbättrade takter. Med lite tur så hittar hästen till ledningen här och då ska det vara en mycket bra chans, men dödens och rygg ledaren är också positioner som kan fungera. Var länge inne på 2 Filur Norrgård men efter att ha studerat lopparkivet tycker jag hästen ser ut att vara lite för seg för att bara gå ut och vinna det här loppet. Jag streckar även 14 Blackclear som det var lite skrik på senast men då slutade det med galopp per omgående. Favoriten 9 Jaguar Ruda hoppas jag kunna fälla och den får inte plats på mitt system.

Avd 7: Väldigt mycket talar för favoriten 3 Blue Star Cosmic. Ledningen bör han lägga beslag på per omgående och trots att flera dugliga konkurrenter finns med tror jag ingen är tillräckligt bra för att rå på honom. Det enda lilla frågetecknet är distansen som jag ser det, men jag hoppas och tror han fixar den utan problem. Garderar man så tar man i första hand med 5 Montgomery Gel och 7 Blanc De Blancs.

Avd 8: Ett riktigt roligt lopp avslutar V86. 5 National Kronos lovade väldigt mycket som tvååring, Utklassade då hästar som Amour Rapide och Deuxieme Picsous i sin tävlingsdebut. Nu tror jag hästen återigen är på gång på allvar och med ett lopp i kroppen bör han vara redo att utmana om segern. Galopprisken finns dock och bör tas med i beräkningen. 6 Monterey ser ut att vara av rätta virket, dessutom intressant med Kontio i sulkyn idag, kan vara spets och slut. Jag väljer att strecka ytterligare en häst som imponerade på mig i sin senaste start, nr 15 Supreme Bore. Kommer dom två där framme bort av någon anledning tror jag Marcus Savin har goda möjligheter att få segerdefilera. Streckprocenten är väldigt tilltalande, endast 6 % i nuläget.

Systemförslag V86 7/3:

Avd 1: 1-2-3
Avd 2: 5-2-9
Avd 3: 5-6-2-8
Avd 4: 4 Pink Elephant
Avd 5: 2-3-5-8
Avd 6: 3-2-14
Avd 7: 3 Blue Star Cosmic
Avd 8: 5-6-15

Systemet är på 1296 rader och kostar 324 kr att investera i.
Jag önskar som vanligt alla lycka till!

1 kommentar:

  1. Ser väldigt spännande ut! Stort lycka till ikväll!!

    SvaraRadera