fredag 30 mars 2012

V75 Jägersro 31/3

Lördag och jobbhelg, vilket förbannat öde rent ut sagt. Inget V75-Live den här gången heller. Riktigt less för närvarande på detta ständigt återkommande helgarbetandet. Inte kan man få ledigt heller då det av någon outgrundlig anledning alltid råder extrem brist på personal... På söndag ska vi (jag och Alexandra) åka till norska fjällen några dagar för att bara ta det lugnt i goda vänners lag, ska bli kul och skönt.
Om nu bara hästkrakarna kunde springa som man vill så man kunde få gå in till chefen och köra den gamla klassikern; -Men, snälla Åke!
Nä, nu kör vi! V75 på Jägersro i en kortfattad variant. Systemet jag väljer att publicera denna vecka är även mitt bidrag till Sportsvensson´s V75-tävling som vi för närvarande är mitt uppe i. Skulle ni rentav vara intresserade av att se hur det går i tävlingen finner ni Sportsvensson´s länk till höger på denna sida. Håll tillgodo!

Avd 1) Håller sig 3 Kaffir face till rätt gångart i årsdebuten lutar det åt spets och slut men det här är ett yrväder som riskerar bli överladdad i årets första start och som lika gärna kan slänga sig i galopp. Jag streckar ytterligare två hästar, 2 Orfeus Brodde som jag tror tillhör Sverige-eliten innan säsongen är över och 1 Harry Haythrow som gör det bra hela tiden och som har perfekt utgångsläge.

Avd 2) En eller många!? Jag väljer en! 2 Braås Palema blir mycket betrodd och hårt anlitad som singelstreck den här veckan. Distansen är den rätta och formen är nog i zenit, vad som oroar är i stället startspår i kombination med startmetod. Galoppen ligger inte långt borta men felfri tror jag ingen rår på henne och jag behöver streck i andra lopp så därför spikar jag mig ur detta knepiga lopp.

Avd 3) Uttagningslopp till Olympia-travet och jag litar till Sveriges kanske för närvarande två bästa hästar, 4 Quarcio Du Chene och 5 Joke Face. Skulle även gärna haft med 3 Wishing Stone men systemkonfigurationen tillåter inte fler streck om jag ska få ihop det i övriga avdelningar.

Avd 4) Ett öppet lopp där jag vill framhålla två som inte blir så hårt betrodda. 8 Lukas Hall som jag vet man har ganska höga tankar om i stall Fredrik Persson och 3 Vikings New Lane som jag förvisso blev lite besviken på vid senaste framträdandet men som för några starter sedan imponerade stort på mig. Jag kostar på mig totalt fem streck i det här loppet.

Avd 5) Återigen ett svårlöst lopp där jag finner sex streck nödvändigt för att överleva fram till de två avslutande avdelningarna. 2 Vinga är jag svag för och rankar henne etta i loppet. Rysarbudet hittas från 20 m tillägg i form av 13 Lo Allegretto som besitter mycket goda fartresurser och med lite flyt med positionerna kan jätteskrällen vara ett faktum, men som sagt sex streck!

 
Avd 6) Det här loppet skulle jag helst vilja ta med alla i men det går ju inte. Jag gallrar obönhörligt bort flera dugliga pållar och hoppas mitt hästöga leder mig rätt genom detta risiga snår och krokiga stigar. Fyra streck blir det och jag tror mest på 6 Mr Pellegrino som rent av kan vara Sveriges vackraste häst. Nu är det ju som ni alla vet inte en skönhetstävling, men ändå. Två av loppets favoriter "ondar" jag bort, 2 Bulldozer och 7 Glenn Palema, så jag blir inte jätteförvånad om ett vinstbringande tvillingspel innehåller endast två hästar, nr 2 och nr 7..

 
Avd 7) Som så många gånger förr kommer man fram till avdelning 7 och märker att man förbrukat alla sina tilldelade streck. Spiken mer eller mindre tvingas fram. Tur att det just i den här avdelningen fanns en sund sådan att luta sig emot. 2 Online d´Amour har visat ett flertal gånger att han är mycket bra. Dessutom har han form, kanonläge, är startsnabb och har en av landets (emellanåt) bästa kuskar i sulkyn. Det räcker för mig! Motstånd saknas inte men jag kan inte blunda för att det mesta trots allt talar för min spikidé.

Systemförslag (enl ranking):

Avd 1: 3-2-1 
Avd 2: 2 Braås Palema
Avd 3: 4-5
Avd 4: 8-6-3-4-11
Avd 5: 2-1-9-7-13-10
Avd 6: 6-1-5-4
Avd 7: 2 Online d´Amour

Jag ber att få önska alla lycka till i jakten på miljonerna! /TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar