tisdag 25 december 2012

V75 Solvalla 26/12

Howdy!

Annandag Jul och Solvalla arrangerar traditionsenligt V75. Själv sitter jag "hemma" i Hulsfred och sjunger på sista refrängen vad julfirandet beträffar. Färden mot Knivsta påbörjas under annandagens förmiddag, motvilligt! Småland har för evigt sin plats i mitt hjärta, till skillnad från Uppland. Detta trots att jag bott lika länge i Hultsfred som i Uppsala/Knivsta. Någon gång i framtiden hoppas jag åter kunna uppge Hultsfred som   bostadsort. För er som inte varit där kan jag upplysa om att det inte finns något särskilt att besöka, ej heller några direkta sysslor att ägna sig åt. Däremot är naturen och människorna fantastiska och ju äldre jag blir, desto mer saknar jag det.
Jag har inte mer än "skummat" igenom V75-loppen och det blir därför ett spelförslag baserat nästan enbart på känsla, analysbefriat med andra ord. Klassen på loppen är urusel sammantaget sätt, spelvärde står ju dock ändå alltid att finna.

Jag tar mig an omgången genom att avhandla avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V75-1) Hur ska man kunna fälla 2 Tidied Accelerator? Det blir inte lätt men jag gör ett försök. 3 Blue Rock saknar lopp i kroppen, men jag tror inte det ska behöva betyda så mycket. Som hästen hittills sett ut i regi Per Lennartsson ska han definitivt ses med hygglig chans. 8 Nino Coger har en stark avslutningsrunda att tillgå, kanske kan det rentav bli rygg på storfavoriten och i sådana fall blir han giftig. 1 Isak C.D håller ledningen med lätthet. Jag tror inte Daniel Olsson släpper den ifrån sig frivilligt och får han bestämma tempot kan han hålla övriga stången.

V75-2) Ett kvalificerat skitlopp! Här finner vi ingen blivande kanon, men någon lär ju likväl avgå med segern.  6 Poobong är väl den enda som har viss chans att utvecklas någorlunda. Från ett perfekt utgångsläge, dessutom med Örjan i sulkyn luktar det spets lång väg och från den positionen ser jag ingen i loppet som ska kunna utmana. Spik!

V75-3) Fyraåringslopp som saknar kanoner. Inte helt lättlöst att bena ut heller. Vem tar ledningen? Jag blir inte förvånad om Örjan med lätthet svarar ut övriga och får styra och ställa efter behag med 1 Staro Fifty Fifty, svårslagen från spets. 5 Blue Star Miracle är en minst lika bra häst i mina ögon och med lite tur med löpningsförloppet kan det gå vägen. 6 Search Launcher sprintade förbi till lätt seger senast och formen är på topp. 4 Banker Brodde lär inte vara med i startrusningen men besitter en stark avslutning.

V75-4) Ännu ett lopp med helt avsaknad av klass! 1 Fortuna Sund är snabb ut och lär köras i spets. Saknar dock lopp i kroppen vilket gör att hon inte känns som någon självklar vinnare. 4 Limitria har jag fått känsla för utan att veta riktigt varför. 10 Yaw Damper vann från dödens på V75 senast och en sådan prestation duger långt även här. 11 Baroness Boko är van tuffare motstånd men har ett utgångsläge som riskerar ställa till det. 8 G.H Lex Lee gör comeback, dessutom i ny regi och kapacitetsmässigt duger hon. Behöver mycket tur på vägen med tanke på spåret längst ut bakom bilens vingar. 12 Ljungina har inte heller haft tur i spårtombolan utan får hoppas på överpace. 2 Fromage känner jag inte men kusken är vass och läget är bra. 6 Gloria Sånna känns överstreckad men med tanke på motstånd och kusk tillskrivs hon ändå viss chans.

V75-5) Jag skjuter från höften och tar ställning för en, i mina ögon underskattad häst. Jag förväntar mig ingen ledning med däremot har jag förhoppningar på att han ska kunna speeda ner samtliga till slut. 3 Acriter är måhända inte bästa hästen i fältet men formen är på topp och jag tror han kan vara en "late bloomer", om man nu får säga så om en treåring!?

V75-6) Jaha, vem vinner det här??? Bäst att strecka på en del! 6 Ajlexes Daylight, kanske från ledningen eller troligare från rygg ledaren. 2 Mugger M.M med lopp i kroppen och klassen i gänget. 5 Jumble Ås har stångats mot bra hästar en längre tid, härdad. 1 Jeppas Hugo kan eventuellt hålla upp innerspåret, kan spåra hela vägen i sådana fall. Chansar bort 7 Twigs Tarzan! Dumstrut på kanske!?

V75-7) Hon har en stam som förpliktigar, ett inköpspris som uteslöt de flesta från att köpa och ett resultat som snudd på är sämre än det som blir fallet om man tar rygg på en aktieexpert! Allt detta till trots har jag alltid gillat 7 Raising Rhonda skarpt. Hon har sett fin ut på slutet och kanske är det islossning så här mitt i vintern som stundar!? Jag chansar återigen och singelstreckar henne!

Systemförslag V75 (512 rader = 256 kr)

V75-1) 2-3-8-1
V75-2) 6 Poobong
V75-3) 1-5-6-4
V75-4) 1-4-10-11-8-12-2-6
V75-5) 3 Acriter
V75-6) 6-2-5-1
V75-7) 7 Raising Rhonda

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar