fredag 24 augusti 2012

V75 Bergsåker 25/8

Kloppettiklopp på er!

Bergsåker dukar fram ett härligt smörgåsbord av travlopp åt oss denna lördag och jag känner mig hetare än en inkopplad brödrost. Tipsen har grillats i mitt inre och argumenten slipats vassa likt rakblad.
Sundsvall Open Trot är en höjdare men även SM för de kallblodiga hästarna är något att se fram emot. Omgången innehåller några stora favoriter och jag tror de blir svåra att fälla, tyvärr. Utdelningen riskerar med andra ord att bli av det lägre slaget, men man vet ju aldrig som bekant.
Nu börjar genomgången och jag tar mig an uppgiften genom att leda er genom avdelning för avdelning.

Håll tillgodo!

V75-1) Jättefavoriten 6 Mr Picolit återkommer efter en tids bortavaro. Jag är inte orolig och anser det här vara omgångens bästa spik. Motståndet är inte av det vassare slaget utan ett av de sämre silverdivisionslopp vi sett på länge. Tidig ledning för Svanstedt med sin springare är att vänta och då ska saken vara biff!

V75-2) Från ett lättlöst lopp till ett som ser desto knivigare ut. Förstarösten ger jag till 6 Harpos Rockland som senast gick i mål via open stretch med gott om krafter kvar dock utan att kunna utmana stallkamraten om segern. Anders Svanstedt i sulkyn oroar en del men jag tror att ekipaget tidigt hittar till ledningen och från den positionen blir de svårslagna. Tomas Pettersson med 5 Pasco Frontline utnämner jag till främsta motståndaren. Hästen är hygglig iväg och formen är på topp. Skulle han lyckas svara ut Harpos Rockland från start ökar chansen. 8 Com Valle körs av Kung Åke och det här är en mycket duglig häst, kanske i grunden den bästa i hela fältet, men läget gör att han bara rankas trea. 11 Digital World tränas av Stefan Melander och formen på det stallet känner alla till. Lurigt läge men spurtar vasst till slut. 7 Bolt är en talangfull fyraåring som dock behöver tur med positionerna från ett knepigt spår långt ut bakom vingen. 10 Bodo Di Quattro gjorde ett mycket bra lopp senast även om aktionen till slut lämnade en del övrigt att önska. Med tempo på loppet kommer Bergh´s reslige Love You-hingst in i matchen. 9 Jameson Broline kan få en hygglig position då han har rygg på en startsnabb konkurrent. En av många i ett öppet lopp.

V75-3) Nu har vi kommit fram till SM för de kallblodiga hästarna. 2 Hallsta Lotus kräver ingen närmare presentation, alla vet hur bra och överlägsen sina konkurrenter han normalt är. Dagens andra singelstreck är därmed ett faktum.

V75-4) Åter ett vidöppet lopp som kräver många streck. 1 Paying Guest är startsnabb och har läget. Kan vara spets och slut. Risken finns dock att han överflyglas från start av 5 Peaberry som senast gjorde det bra som tvåa från rygg ledaren och närmade sig kraftigt sista biten in mot mål. Vinnaren av det loppet var 9 Paladin Sisu som inte såg jättetrött ut då mållinjen passerades. Blir farlig på nytt även om det kommer bli en jobbigare resa den här gången. 3 Eklas Superior gillar jag skarpt. Hästen har aldrig haft framspår bakom bilen och jag tror inte han är mer än hygglig iväg. Ett tips kan vara att spana in bilprovstarterna för att bilda sig en uppfattning om startsnabbheten. 12 Le Mat är en häst som har mycket stort kunnande. Björn Goop bör passa utmärkt på den här trögbocken. 10 Mystery Love spurtade snyggt till andraplatsen senast bakom Standout. Kan duga. 2 Admiral D´Inverne vinner inte gärna men gör det bra hela tiden och har ett perfekt läge. Kanske kan det bli barfota runt om för första gången när det nu vankas V75 på hemmaplan. 4 Big Boy Laday fick ett tungt slutvarv vid femteplatsen men höll ändå bra. Hästen hade dessförinnan imponerat vid två raka överlägsna segrar.

V75-5) Normalt sätt ska det vara kattens lek med råttan. 4 Braås Palema vinner hur lätt som helst om allt går som det borde. Men den här favoriten försöker jag faktiskt fälla då det handlar om lärlingar, ett knepigt fjärdespår i volten och ston. Skulle favoriten komma bort är loppet vidöppet. Jag streckar alla fyra från tillägg startande. De hör normalt sett hemma i stoeliten och bör kunna vara med där framme. 15 Dileva Käll är van mycket tuffare gäng än det här. 12 Canaka BF var senast ute i Jubileumspokalen, oplacerad men inga sådan kanoner i det här startfältet. 14 Simb Ruby väntar jag på, kan smälla till när man minst anar det. 13 Victoria Sisu är megaskrällen som med en perfekt ryggresa kan ge V75-värdet ett rejält skutt uppåt. 9 Conchita Exclusive kan speeda mycket fort och har rutinerade Peter Ingves i sulkyn. 11 Chanel Håleryd har knallform men lurigt läge. 2 Victoria Fame har blivit nedstruken till innerspåret vilket ökar chansen betänkligt. Spetsbudet kan vara 6 The Editor om kusken Linus Svensson prickar starten. 3 Dance Photo är an annan jätteskräll som får plats på systemet.

V75-6) Sundsvall Open Trot! Jag singelstreckar 1 Sebastian K som var mycket bra som tvåa bakom Commander Crowe i Hugo Åberg´s Memorial. Andra starten för Åke Svanstedt i och med detta och jag tror det är spets och slut som gäller.

V75-7) Innerspårets 1 Caliber TT har äntligen fått ett vettigt utgångsläge och avslutningen senast vittnade om toppform. Det var inte slutsålt i mål och han höll ihop aktionen hela vägen. Jag tror han kan svara ut övriga från start och vinstchansen ska därmed betecknas som mycket god. Längre ut bakom vingen startar en riktig hårding, 7 Tidied Accelerator. Kan vinna oavsett position med den form han visar för dagen. Streck även för den från bakspår startande 11 Ed You som dagen till ära körs av Örjan Kihlström.

Systemförslag V75 Bergsåker 25/8 (1680 rader = 840 kr):

Avd 1) 6 Mr Picolit
Avd 2) 6-5-8-11-7-10-9
Avd 3) 2 Hallsta Lotus
Avd 4) 1-5-9-3-12-10-2-4
Avd 5) 4-15-12-14-13-9-11-2-6-3
Avd 6) 1 Sebastian K
Avd 7) 1-7-11

Lycka Till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar