fredag 11 maj 2012

V75 Dannero 12/5

Halleluja, V75 igen!
I torsdags Åby, lördag Dannero och söndag Oslo! Visst är det trevligt med V75 men ATG´s jagande efter våra insatspengar drar snart ett löjets skimmer över sig. Eller man kanske skulle uttrycka det som att snålheten bedrar visheten!?
V75, som enligt många, är att betrakta som världens bästa spel måste vårdas ömt. För många är det en av höjdpunkterna i veckan, att under lördagsförmiddagen knåpa ihop sina system och sedan avnjuta hela härligheten i direktsändningen eller genom sammandraget senare samma kväll.
Jag tror man måste ta sig en funderare kring om man inte bör avvika från den inslagna linjen och i stället minska ner på, eller helt ta bort dom extra V75-omgångarna. Inte för att omsättningen idag är för dålig utan för att man på sikt riskerar ta död på spänningen, surret och förväntningarna som byggs upp söndag-lördag varje vecka. Skulle mina farhågor besannas kan man återigen dra slutsatsen att "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket".
Nog om detta, nu riktar vi fokus mot Dannero där jag tror utdelningen riskerar bli av det mer modesta slaget. Vi tar oss an utmaningen avdelning för avdelning.
Håll tillgodo!

V75-1) 1 Calvados Crane har perfekta förutsättningar. Håller han ledningen tror jag inte han förlorar. Ett tag var jag inne på att dubbla systemet med 8 Hard Cider som i sin årsdebut var ute mot ett riktigt rövargäng på Färjestad. Dom flesta i det loppet tog till galoppen men Hard Cider gjorde det ändå mycket bra och gick segrande ur striden på fina tiden 1.11,5. För att hålla nere systemkostnaden i dessa V75-täta dagar tar jag dock ställning för 1 Calvados Crane men vid streck av båda har man ett lås lika säkert, som ett "Franz Jäger".
Ranking: 1

V75-2) Jag tycker tre hästar tydligt höjer sig gentemot övriga. 6 Drillbit Ås bör vinna om Ohlsson prickar starten och hittar till ledningen. Jag spikar men vill för dom som tänker gardera nämna även övriga två jag tillmäter vissa chanser. 13 Flowstarter G startar från 20 m tillägg men imponerade rejält i debuten för Åke Svanstedt och kan vinna igen. Ytterligare 20 m bakom startar 15 Flicka Rigas. Hon får den här gången Torbjörn Jansson i sulkyn och det kan i alla fall inte ses som någon försämring men ej heller som något större plus.
Ranking: 6

V75-3) En gulddivision som inte är helt lätt att bena ut. 2 Rakas bör väl ändå ses med bra vinstchans. Formen borde vara kraftigt på väg uppåt. 6 Yellow Eden är inte oäven från start och även där bör formen vara i antågande. Kan möjligen vara den som är först fram för att överta ledningen från 1 Timetosaygoodbye som jag hoppas och tror dom vill ge ett rygglopp. Med lucka till slut speedar han i så fall ner dom flesta, om inte samtliga. 8 Oracle får ånyo Erik Adielsson i jollen. Ekipaget var ju tvåa senast bakom Sanity och har man bara lite tur från det här utgångsläget är inte motståndet värre än att man bör ha bra chans att vinna.ett lopp av den här kalibern. 10 Clear Sign möter ju något enklare hästar än vad fallet varit på slutet, åtminstone om man tar hänsyn till formen hos motståndarna.
Ranking: 2-6-1-8-10

V75-4) Svårlöst. Många för mig obekanta hästar. 9 Giacometti verkar dock veta vad det går ut på och han tog en imponerande seger senast. 2 Sweeping Candy kommer från Svanstedt´s formstall. Kan öppna hyggligt och blir svår att knäcka från ledningen. 4 Sugar R S hade många förespråkare inför förra V75-starten. Då galopperade hästen till synes omotiverat mitt i loppet med gott om krafter kvar. Speedar ner många över upploppet. 5 Keep Well gjorde det bra som fyra i det V75-lopp som vanns av Behind The Float. 6 Delicious Avista stiftar bekantskap med Erik Adielsson och jag har en viss känsla för att den här hästen besitter riktigt fina resurser. Likaså 7 One Way Street har gjort det bra vid sina segrar. 8 Matrix Revolution har sämsta läget men är inte oäven.
Ranking: 9-2-4-5-6-7-8

V75-5) Kallblodslopp med många volter och femton startande hästar. Jag rankar de två med högsta startnumren först i loppet. 14 Flex och 15 Lix Mollyn har båda knallform och kan runda samtliga. 7 Pärlspånt kan komma att sitta i ledningen tidigt trots att hon startar från ett tillägg, kan bli svårtuggad i sådana fall. 10 Nordvanja kommer från kallblodsexperten Gunnar Melander´s stall och körs av chefen själv. Har toppform och kan vinna. Hade gärna haft fler streck att tillgå, men icke sa nicke!
Ranking: 14-15-7-10

V75-6) Senast missbedömde Janne Norberg fullständigt hästen han satt i rygg på. Den här gången tror jag på en mer offensiv styrning, det kan till och med bli spets från början till slut. Jag spikar 2 Made At Home som jag gillar skarpt. Van att möta tuffa motståndare och det är definitivt inte hårdare emot än han är van vid. Formen är mycket bra och läget likaså.
Ranking: 2

V75-7) Ett mycket fin bronsdivisionslopp avslutar V75-omgången. Bästa hästen är 1 Parkin men läget kan bli en fälla. Såväl 2 Staro Dynamite som 3 Belgrado har formen på topp och glänser för dagen. Loppets luring utnämner jag 9 Burning Line Gral till. Ständigt underskattad häst som gillar distansen.
Ranking: 1-2-3-9

Systemförslag (560 rader = 280 kr):

Avd 1) 1 Calvados Crane
Avd 2) 6 Drillbit Ås
Avd 3) 2-6-1-8-10
Avd 4) 9-2-4-5-6-7-8
Avd 5) 14-15-7-10
Avd 6) 2 Made At Home
Avd 7) 1-2-3-9

Lycka till! / @TravExperten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar