tisdag 28 april 2009

***Jackpot Solvalla V64 29/5***

Hej
Fem rätt i lördags då inte spikarna (kusken till den ena av dom, Ove A) inte höll måttet. Fina race på Solvalla denna omgång och jackpotten skänker en extra krydda kvällen till ära. Jag väljer att endast ranka de hästar jag tilldömer viss chans att vinna loppen. Rankingen ser dock ut som tidigare med A, B och C-hästar.
Vi kör på, lopp för lopp!

Avd 1, 1640 Auto:
Idel startraketer bakom bilen i detta sprinterlopp. Svårt att sia om vem som till slut sitter i ledningen. Många laddar säkert från början men jag tror inte på någon utdragen körning då alla vet att den som spetsar säkerligen vill köra i den positionen över den korta distansen. 3 Beanie M.M imponerade i sin årsdebut och blir för mig förstahäst i loppet. 4 Dig For Dollars börjar bli härdad mot tuffare motstånd än detta, och blir det överpace får dom andra svårt att hålla honom stången över upploppet. 5 Muscle Memory, räcker det med ett lopp innanför västen? Mycket kapabel. 7 Artistic Ås såg mycket fin ut vid segern näst senast. Vid det senaste framträdandet blev det tidig galopp i rygg på ledaren. Startsnabb och speedig, tråkigt läge. 1 Gold Strike var man mycket nöjda med i årsdebuten hos Stall Nurmos. Trolig spetshäst som jag analyserar loppet, räcker hon till mot dessa? 2 Robis Ingo borde inte räcka i det här sällskapet. Hästarna 6 och 8 är helt chanslösa!
Min ranking: A=3 B=4,5,7,1 C=2

Avd 2, 2140 Auto:
Vid första anblicken ett öppet lopp för de treåriga stona. Vi får se om analysen kan hjälpa till att bena ut det hela. 2 Rollout markerar jag först av alla. Fin form, bra läge och bra kusk. Kanske kan vara en spik rent av? Tycker 12 Super Mara är den av RixAllsvenskans hästar som hittills sett bäst ut. Knepigt utgångsläge minskar hennes chanser men hon har visat prov på rappa avslutningar tidigare. 11 Lacquer Launcher ser ut som en fin häst. Två segrar förra året och om toppformen infunnit sig kan årets första seger komma här. 1 Crystal Tooma svarade för en intetsägande årsdebut med dubbla galopper. Har visat startsnabbhet och är den troliga ledaren av loppet. Har hon utvecklats under vinteruppehållet kan hon bli svår att rå på för övriga. 8 Dyna Joss besitter hyglig kapacitet men är hon segermogen från bricka 8 i årsdebuten, tveksamt. Slog lätt nr 1 i höstas. 9 Digital Area har fina fartresurser men nära att ta till galoppen. Ingen seger ännu men har fått ett fint utgångsläge för en smygresa. 10 Com Urania har det funnits förhoppningar på. Örjan i sulkyn bäddar för rygglopp och sargresa om möjligt, kan bli giftig men känns inte tidig.
Min ranking: A=2 B=12,11 C=1,8,9,10

Avd 3, 2140 Auto:
Årets så här långt finaste treåringslopp i mina ögon. 1 Alvena Pele kan ibland öppna mycket vasst och från innerspåret tror jag inte någon kan lugga honom på ledningen. Kan dock tänkas att han släpper till 6 First Jag som borde vara den som är först framme och ställer frågan. Den hästen har imponerat på mig och får den överta i ett tidigt skede är det hästen att slå. 10 Popover Hanover kördes till mitt stora förtret snällt senast och man var helt klart inte ute efter att vinna det loppet. Här vankas det 200 TKR i förstapris och en offensivare styrning är att räkna med. 7 Turbo Viking får för första gången stifta bekanskap med Björn Goop. Kan få positionsproblem med tanke på utgångsläget och jag tror inte det finns så mycket mer utveckling i honom tyvärr. 2 Global Lawbreaker var riktigt bra senast men är det inte för tufft emot?
Min ranking: A=1 B= 6,10 C=7,2

Avd 4, 2140 Volt:
Vidöppet lopp om favoriten 4 Redneck Lavec kommer bort i starten. Led av en begynnande hovböld sist och ursäktas därmed. 2 Athenian är ofta med i den främre träffen och verkar vara travsäker. Kan spetsa och bli svårslagen om favoriten kommer bort. 12 Cassoulet har toppform och fastnar han inte invändigt bli han giftig. 10 Manna har skyhög kapacitet men vinner aldrig och har inte varit till sin fördel så här långt i år. 15 Lucas Ness har mött stenhårt motstånd en längre tid. Lättare emot nu men tufft utgångsläge. 11 Alsaghir Pasha gör första starten för Svanstedt. Jag spekulerar i skoryck och en Svanstedtare över sista bortre lång... 14 Shippendale med "TYSKE SÄNDARKUNGEN" Klaus Kern har fått ett läge varifrån det borde vara omöjligt för kusken att ens tänka tanken på att köra för ledningen. Kan innebära ett lopp i ryggar och en vass avslutning som belöning. 8 Pållen skrällde i vintras på Solvalla och från bricka 8 kan det bli en smygare och ny skräll. 6 Fredda kan kanske utnyttja springspåret med Calle Lindbloms hjälp och dra iväg till spets. Den positionen går inte att överskatta den här tiden på året.
Min ranking: A=4 B=2,12,10,15,11 C=14,8,6

Avd 5, 1640 Auto:
Draget i omgången återfinns i detta sprinterlopp, 1 Leonard East. Tror han är så pass rapp från början att han kan svara ut 2 Express Amok från start. Första gången med Björn Goop ger ytterligare plus i kanten. 5 Sogå Benito gör kanonlopp mest hela tiden. Öppnade mycket vasst vid vinsten på Solvalla men når knappast spets den här gången. 2 Express Amok är riktigt kvick den första biten och håller toppform för dagen. Tar han sig förbi nr 1 i startrusningen ligger segern inom räckhåll. 6 Ridgehead Cahore har gått mycket bra på slutet men var hamnar han? 11 Lamborghini S.T är en mycket bra häst men utgångsläget drar ner förhoppningarna. Mycket farlig om det bli överpace. 7 Katjing har svårt att hitta tillbaka till formen och känns inte som något hett bud denna gång.
Min ranking: A=1 B=5,2,11 C=6,7

Avd 6, 2140 Auto:
Femåringslopp med kanonhästar rakt igenom. Torbjörn Jansson får nöjet att svinga sig upp bakom min favorit 5 Harpers Joker. Kalmarhästen är kusligt startsnabb och även om han inte kan köra sig till spets tror jag den som spetsar kan tänka sig att släppa ifrån sig ledningen om Jansson spänner ögonen i vederbörande. 4 Bob Hope fick äntligen visa hur bra han är i senaste starten. Här kan det bli ledningen. Ska han kunna vinna loppet tror jag det är spets och släpp som gäller och hoppas på lucka till slut. 9 Standpoint kommer säkert vara med i Elitloppet om jag lyckats tyda Stenby och Johansson korrekt. Bakspår och distansminus talar emot den här gången. En annan Elitloppsaktuell häst är 11 Snazzy Hot Rod som i och med detta gör årsdebut. Uruselt läge även här och ett definitivt distansminus gör att han rankas ner. 6 Bobtail gör det hyggligt men den här gången är det nog för hårt motstånd. 2 Rune U.S lär nog smygas utan like av Örjan i årsdebuten. 1 Quick Trip är väl också ute på lite för djupt vatten?
Min ranking: A=5 B=4,9,11 C=6,2,1

Spelförslag skall förhoppningsvis kunna presenteras senare under kvällen eller under onsdag förmiddag. Lycka till med "läderförstoringsförsöken".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar