tisdag 24 mars 2009

Solvalla V64 med Jackpot 25/3

Tjenis!
Återigen dags för Jackpot, härligt! Först några ord om Jägersros tävlingar på tisdagen. Mitt outsidertips, 14 Madame Arriba (har hon kommit i mål än?), var urusel. Hon kördes extremt passivt, sist invändigt. När kusken till slut i mitten av sista sväng beslöt sig för att attackera bet det inget vidare. Var hon sjuk, behöver hon några lopp i kroppen, har inte Kari hittat nyckeln? Ett mysterium höljt i dunkel till dess hon startar igen. Jag kommer fortsätta bevaka den här mercan, dagens lopp lär ju inte på något vis göra att hon kommer omnämnas i några tips till nästa start i alla fall, odds-höjande alltså!
Så till läckerheterna på Solvalla, och då tänker jag inte på kvinnorna i toto-luckorna (även om det finns några få som ännu inte börjat nalla av sitt PPM). Nä, jag tänker självklart på de riktigt fina loppen som ska avgöras. Många kanoner som luftas och hade det inte varit för det kalla vädret skulle vårkänslorna svalla för fullt. Vi går i sedvanlig ordning igenom loppen på V64:
Avd 1) Hur jag än vrider och vänder på det här loppet kommer jag i slutändan alltid fram till att favoriten Marshland (60%) med Örjan får överta spets efter max 500 meter körda. Trolig ledare i det initiala skedet av loppet är fjolårets ständiga överraskning Conrads Epilog. Med detta scenario ter sig det naturligt att lira Tvilling med nr 3 och 6. Oddset riskerar dock att bli på tok för lågt. Men spiken satt, eller? Den som lever får se!
Avd 2) Här får vi återigen stifta bekantskap med den tyske Sändar-Kungen, Klaus Kern! Risken, eller hur man nu väljer att se det, finns att han spetsar med Tommy Bes. Möjligen kan Blue Rocket (11%) med Adielsson utmana (farlig i sådana fall) och har Klaus då förnuftet att söka rygg på ledaren kan hästen med lite tur få pengar med sig hem. Megafavorit blir Svanstedt med sin Master Danchip (76%). Imponerande insatser från ekipaget på slutet gör detta befogat men jag utelämnar inte en sådan som Västerbo Lescure (34%). Minns i förra starten då han galopperade i spetskörningen och tappade mycket värdefull mark, detta till trots fanns han med på målfotot endast knappt slagen av Korok och Björn Goop. Det låter även positivt på ytterligare en från Timo Nurmos stall, nämligen Don Cascade (7%). Grundkapabel häst som galopperat en hel del på sistone och som varit ute i ett kvallopp efter senaste framträdandet. Enligt stallet är galopperna inget som oroar och kommer favoriten av någon anledning bort rensar Don Cascade fint i kuponghögen. Med på systemet får även Touch The Diamond (17%) med Örjan vara från kanonläge.
Avd 3) Här är det för mig obegripligt att First Jag (67%) ser ut att bli stor favorit. Låt vara att han kommer med tre raka segrar och att han tränas av Stig H och körs av Erik. Han har inte tillnärmelsevis ställts mot sådant här motstånd tidigare och jag rankar honom fyra i loppet. Min förstahäst är Turbo Viking (38%). Härdad efter flera lopp mot årgångstopparna där han minst sagt hävdat sig väl. Vid förra Solvalla-starten imponerade han, åtminstone på mig. Senast var han dock riktigt dålig på Momarken, men inte tar väl Leffe Witasp ut sin ögonsten om det inte skulle vara vässat ordentligt!? Andrahäst för mig är Alvena Pele (26%), vilken jag förordade redan i dennes årsdebut. Då var han kusligt startsnabb och avgjorde lekande lätt över upploppet efter att ha gått i rygg på ledaren. Tyvärr kommer man inte få 37 gånger degen den här gången utan snarare 5-6 gånger pengarna gissar jag. Tredje strecket tillfaller Hannés läckerbit Centenary Tooma (11%). Även han startsnabb och bör få en fin resa i den främre träffen. Första segern väntar runt hörnet.
Avd 4) Startrusning att vänta i detta för mig öppna lopp över 1640 m. Hästarna 2 t o m 6 har samtliga visat prov på fina fartresurser då bilen lämnat fältet. Jag tror mest på Sogå Benito (39%) med P Untersteiner. Hästen såg kalasfin ut senast på Jägersro och var näst senast med i en 12-öppning för att efter 500 m sitta i ledningen. Sista 500 avgjordes i 13-fart och segern blev tämligen enkel. Poppe (58%) är nog den som hårdast utmanar om ledningen in i första sväng och når han dit blir han svårslagen. Stöter dock nu på sitt klart tuffaste motstånd hittills. Trackstar (36%) avslutade mycket bra till andraplatsen senast efter ett hoppläst läge i åttonde par utvändigt. Spår långt ut på vingen gör att resan inte kommer bli mycket behagligare den här gången, men han är säkert fältets mest kapabla häst. Svanstedts duo får också plats på systemet, Call On Me (10%) och Scooby Dot (19%). Kryddar även med två riktiga stolpskott i Agge The Bomber (5%) och Cucarres (6%).
Avd 5) Mycket fint lopp där jag nöjer mig med två hästar, Duplex (24%) och Victor Bris (24%), båda från stall Nurmos. Det är bara för Kontio och Goop att låsa loppet, svälja nyckeln och vänta till efter mållinjen med att "skita" ut den. Fina hästar på tillägg med framför allt Jocose som den starkast lysande stjärnan. Ingen risk dock att Örjan kör offensivt den här gången.
Avd 6) Spiken i kistan, eller vad man nu skall kalla det!? Vanessa Du Ling förlorar knappast det här då kanonerna i loppet gör årsdebut och lär få snälla resor. Enda orosmolnet är att det var länge sedan hon prövade på voltstart. Skulle Ibiza Broline (27%) pricka från springspåret och ringrosten inte lyser igenom alltför mycket plus att det strular lite från start för favoriten kan hon bli mycket svår att plocka ner. Från tillägg hittar vi såväl Bobtail som Lie Detector. Hade de haft lopp i kroppen hade loppet varit heltäckt med dessa två, men nu väntar snälla resor inför större framtida uppgifter.

Systemförslag Solvalla V64-Jackpot 25/3:
Avd 1) 3 Marshland
Avd 2) 9,5,7,2,1
Avd 3) 9,6,3,4
Avd 4) 3,5,7,4,11,2,6
Avd 5) 2,3
Avd 6) 3 Vanessa Du Ling

Systemet är på 280 rader och kostar det samma att investera i.
Och som vanligt, Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar